Pagina's

31 oktober, 2007

P I G S / V A R K E N S



Begin jaren vijftig woonden wij aan een uitvalsweg, ik meen de Dordtsestraatweg richting Barendrecht in Rotterdam Zuid (die plek is niet meer terug te vinden!). Het was een groot vrijstaand herenhuis op een in mijn kinderogen enorme lap grond. Onze ouders hadden de beschikking over de gehele begane grond, d.w.z. een meter boven de grond, in de stad noem je dat geloof ik beletage. Er zat een half ondergrondse kelder onder, waar Pa in theekisten witlof teelde.
Boven ons woonde een echtpaar dat in een schuurtje met uitloop in de tuin twee varkens vetmestte. Eens in de week (in mijn herinnering) kookte hij in een enorme pot boven een houtvuur een heerlijk ruikende, maar ook smakende (wij mochten proeven) brij. De varkens kregen dit in een trog met emmers vol toegediend. Ik hoor ze nog smakken! Overigens waren ze ook niet vies van strohoedjes en ander in onze ogen onverteerbaar materiaal.
We weten hoe we vijftig jaar later in Nederland met varkens omgaan - vrij buiten lopen mag niet meer - en hoe de 'varkensboeren' de toekomst zien!


In Schotland, in de schaduw van Tantallon Castle en Bass Rock passeerden wij dit veld met zeugen en biggen, zo kan het dus ook nog. Ik denk dat het een biggenfokkerij was als deel van een gemengd bedrijf. Helaas zullen naar alle waarschijnlijkheid ook deze rose moppies na een zorgeloze jeugd in alle vrijheid naar een flat verhuizen, waarna 'moeders' weer zaad ingespoten krijgt om de zoveelste generatie op de wereld te zetten.









Lief hè

@ L.





4 opmerkingen:

  1. Dat varkens intelligente dieren zijn weet ik, maar een huis met huisnummer !!
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom zouden ze na een zorgeloze jeugd moeten verhuizen? Denk je überhaupt dat ze oud(er) zullen mogen worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Omdat een biggenfokker geen varkensfokker is. Ze zullen elders ouder mogen worden omdat ze vetgemest meer opleveren dan als big.
    Maar misschien heb ik het mis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een aandoenlijk gezicht was het in ieder geval, zo vrolijk huppelden ze rond! Heel eventjes dacht ik dat ze een lang en gelukkig leven geschoren was, in tegenstelling to hier. Helaas zal dat 'wishful thinking' geweest zijn...
    L.

    BeantwoordenVerwijderen