Pagina's

28 oktober, 2007

LOQUAT


Een jaar of vier/vijf geleden kocht L. bij de Turk vruchten die ik nog nooit gezien, laat staan gegeten had. Er zaten intrigerende glanzende pitten in. Het bleken Loquat's te zijn, ook wel Japanse mispel genoemd. De botanische naam is Eriobotrya japonica. Een aantal van die glanzende zaden stopte ik in een potje en tot mijn grote verbazing ontkiemden ze bijna allemaal. Nu, ik denk vijf jaar later heb er een die al die tijd in een grote pot had gestaan op de leeggekomen plek tegen de gevel van mijn werkplaats geplant. Hij is nu manshoog (1.90m) Als de boom het volhoudt zal hij over een jaar of zes de hele gevel bedekken. Vruchten zal hij in ons klimaat wel niet geven, maar je weet het nooit.
De zaailing in het potje is van dit jaar, als er liefhebbers voor zijn dan hoor ik dat graag. Ik heb er twee.






Dit is een volgroeide Loquat die ik ontdekte toen ik in Auckland op Lindsey stond te wachten. Wij hadden ons campertje er precies naast geparkeerd. Ik dacht het blad te herkennen en vroeg aan de vrouw die het huis uit kwam of het een Loquat was. Zij antwoordde bevestigend en zei gek te worden van het vele fruit dat er af kwam. Het is de enige volwassen Loquat die we gezien hebben.



^


1 opmerking:

  1. Hoewel ik loquats van huis uit ken en ze vaak in Turkiye (en hier) gekocht heb omdat ik ze zo lekker vind, had ik zo'n grote boom niet verwacht. Ik kan me ook niet herinneren dat ik er in het verleden ooit een gezien heb. Heel gek inderdaad dat we precies op die plek parkeerden. Ik ben erg trots dat je die je succesvol gekweekt hebt en dat 'ie zo mooi staat te pronken op de witte muur van je atelier. Nu hopen dat hij de winter overleeft.
    L.

    BeantwoordenVerwijderen