Pagina's

30 oktober, 2007

Gomphocarpus symphocarpus

?





Gomphocarpus symphocarpus is de naam die K. doorgaf, de bevriende tuinder van wie ik zaailingen kreeg, toen ik hem vroeg hoe die plantjes ook al weer heten. Zijdeplant had hij eerder gezegd. Maar als ik op die naam ga zoeken is er niets te vinden, wel de Gomphocarpus psysocarpus. Hoe zit dat, K?
Nu de drie plantjes
1.70m groot zijn geworden en gebloeid hebben, zitten er een paar prachtige zaaddozen aan. Bij het zien daarvan riep L. meteen: dat is de Swan plant! de Gomphocarpus fruticosus, en inderdaad lijkt het erg op elkaar, het is ook de zelfde familie der Asclepiadaceae, de Zijdeplantfamilie!
Volgens de laatste, Belgische link ook wel Ballonplant, ballonkatoenstruik of zwanenplant (melkkruid) genoemd.
In Australië hebben ze het over de Narrow-leaf Cotton Bush (milkweed of wild cotton), hetgeen volgens L. niets met katoen te maken heeft.
Het verschil tussen de planten is duidelijk zichtbaar als je kijkt naar de vorm van de zaadbol.



Gomphocarpus fruticosus

@
K





1 opmerking:

  1. Oh die Swan plant is altijd een favoriet van mij geweest, die trekt ook zoveel vlinders aan. Ik schrok toen ik op Google las dat die in Australie zo'n vreselijke (en gevreesde) plaag is. Dat kennen wij niet in N.Z. volgens mij, waar het een heel stuk koeler is dan bij onze bovenburen.
    L.

    BeantwoordenVerwijderen