Pagina's

20 oktober, 2007

1941-2007





1941

Rond 1991 (of misschien al veel eerder)stopte er een auto naast ons huis, de bestuurder vroeg mij of het huis ons beviel. -Hoezo ?- vroeg ik hem. -Ik ben hier geboren- was het antwoord. Kom dan even binnen en vertel, zei ik.
Later stuurde hij ons twee foto's, het huis in 1941 en hij als baby bij moeder op schoot vóór het huis. Stom genoeg ben ik vergeten hoe hij heet.


Een jaar of wat geleden kreeg ik weer een foto van iemand die in dit huis geboren is. Het was de oudste dochter van Rooie Hannes van wie wij het huis kochten. Zij stuurde mij een foto van het huis rond 1948.


1948

Dertig jaar later kochten wij het. Het was gemoderniseerd maar totaal verpest. Er zaten andere kozijnen in en de voordeur was verdwenen. Van de luiken heb ik alleen wat 'geheng' teruggevonden. Bijna alle ingrepen waren in de voorgevel terug te vinden. Bij de grote verbouwing in 1995 heb ik er aan gedacht de gevel opnieuw te laten zetten. Vanwege financiële maar ook praktische overwegingen besloot ik te pleisteren, nu pas is het er van gekomen.



1978



2007



*




6 opmerkingen:

  1. Het huis was in 1948 ook mooi !! Gek dat je nu van de andere kant bij jullie het erf op komt.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is en blijft een juweeltje. Alleen jammer dat die luiken er niet meer op zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Thea,
    Het huis heeft altijd twee stoepen gehad, één 'stoep' voor personen en één 'stoep'voor het zwaardere werk, de hooiwagen, koeien e.d. en later de tractor en het automobile. In grote lijnen is er niets veranderd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er schitterend uit, wat Velah zegt, een juweeltje. En twee stoepen, dat had het dijkhuis van mn oma ook, grappig, zo'n gebruik dat in verschillende regio's van het land hetzelfde is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sorry: + L in de naam van Vellah :-}

    BeantwoordenVerwijderen