Pagina's

07 januari, 2008


THEO BLOM
Boekenbal 1969
'Palais du Pape'


Mijn grootvader van moeders kant was behalve van postzegels geen verzamelaar. Toch kocht hij zo nu en dan een kunstwerkje van bevriende kunstenaars, maar vooral om ze te steunen. Weinig van wat hij kocht was aan de muren van het huis in Bentveld terug te vinden. Het meeste zat in grote, gemarmerde tekeningenmappen zoals bleek bij 'de grote opruiming'. Eén van de toen nog jonge kunstenaars waar hij werk van kocht was Metten Koornstra, Oma E. heeft meerdere malen verteld hoe de vork in de steel zat, zijn moeder had er mee te maken, helaas ben ik die verhalen vergeten. Het speelde net voor en in de WO II. Begin 60er jaren leerde ik Metten Koornstra zelf kennen, hij was toen de GROTE VERSIERDER van het Boekenbal en had aanstormende kunststudenten nodig om zijn ideeén uit te voeren. Hij woonde en werkte toen op de Prinsengracht in Amsterdam. Ik meen mij te herinneren dat ik voor twee boekenballen zijn assistent was. Ik kliederde met gips en verf. Hij was een strenge meester, maar ik leerde veel van hem. Mijn grootouders waren geen vreemden voor hem, maar hij sprak liever niet over die periode. Ik kon dat goed begrijpen. Op een van hem gepikt doekje maakte ik mijn eerste echte schilderingetje, ik heb het hem later opgebiecht. "jij mag schilderen' was zijn commentaar, ik heb het nooit meer gedaan. Vandaag, 7/1/'08 kom ik hem weer tegen, ik weet niet meer waarna ik op zoek was, ik zocht op Metten Koornstra en boekenbal en kwam bij MARKTPLAATS terecht. Ik had niets van 'Tennie', maar morgen wel en in tegenstelling tot mijn grootouders hang ik het wel op!






^


4 opmerkingen:

  1. Wat een geluk dat je nog niet zo mobiel bent, anders had je dit vast niet gevonden. Zo te zien: héél mooi.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben je je ervan bewust dat oma E. op 7 januari jarig was?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Intrigerende tekening. Daar moeten we een mooie plek voor zien te vinden.
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Sista

    Nee, ik was me nergens van bewust.

    BeantwoordenVerwijderen