Pagina's

16 januari, 2008

Deux Chevaux





Deze (blauwe) 2CV was van mijn vader. Zodra ik het fel begeerde roze papiertje op zak had mocht ik van pa zijn auto gebruiken. Voor ik met de eend de weg op ging, moest ik van alles controleren. De spanning van de banden, de verlichting en het oliepeil. Veiligheidsgordels bestonden nog niet dus vraag ik mij af wat er onder de deur uitpiept.
Met deze snelle bolide heb ik drie keer een aanrijding gehad! Twee keer trapte ik door de doorgerotte stalen remleiding en botste op een voorligger. Beide keren
met kleine schade. De derde klap kwam harder aan. Op de toen nog rotonde Oude Rijn reed een achterligger op mij in omdat hij niet zag dat ik moest remmen voor een voorligger die stopte! En dat op een rotonde! Het neusje van de eend was ietwat vervormd, maar ik kon verder rijden.



Met diezelfde eend zijn we in 1966 op vakantie geweest, via Berlijn naar Frankrijk. Het imperiaal kwam goed van pas. Als kampeerder met een eend hoefde je geen kampeerstoeltjes mee te nemen, je pakte eenvoudig de stoelen uit de auto. Die grote mistlamp voor op de bumper was niets voor pa, ik denk dat ik daar een goede smoes voor heb moeten bedenken voor ik hem mocht monteren.



Het tentje was ook van pa, een heerlijk klein katoenen sheltertje met stoplapjes. Hij lekte niet maar nevelde bij een stortbui wel door.



>O<

6 opmerkingen:

  1. ...dat waren nog eens tijden...had pa geen commentaar toen je met een duitse "tiger im tank" sticker thuiskwam na dit avontuur...?

    ...dit was toch niet z'n 1ste eend, ik kan me er een herinneren met smalle ribbels op de motorkap..?..of is dat een nieuwe motorkap omdat jij er een deuk in had gereden ;-)

    ...ik rijdt nu al weer ruim een jaar in een R4, de heerlijk tochtig vochtige eenvoud zelve en met wind mee zeker 120 kmu...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. diemet die smalle ribbels was grijs en had een linnen dak dat tot de achterbumper doorliep en volgens mij komt er een touwtje onder de deur uit want dat moest je altijd bij je hebben, ik heb zefs in mijn fietstas een touwtje, heel handig

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @A Dat jij dat nog weet van die 'tiger im tank', ik was het vergeten. Commentaar kan ik mij ook niet herinneren. Van wanneer is die R4?

    @J Die grijze was de eerste, een derdehands (meen ik) echte eend. De ruitenwissers hadden geen motor, je moest ze met de hand bedieen en de kilometerteller was gekoppeld aan de aandrijfas!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ...dat van die tijger komt niet uit mijn geheugen, was dat maar zo, maar staat op de foto, de R4 komt uit Toulon en is een van de laatste series gemaakt, deze is uit 1992 en in 2003 geimporteerd...was een jaar terug roestvrij...maar in dit kikkerlandje duurt dat niet lang...das het nadeel, het voordeel is dat wegenbelasting 11 euro p/mnd kost en een volle tank nog geen 30 ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Stom,stom... staat op de achterruit!!! Had ik finaal over heen gekeken, zocht naar een springende tiger. Ik ga toch maar naar de oogarts.
    Mag je niet een car-port bouwen voor de R4? Vier palen en een dakje?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk hoor, zo'n 'trip down memory lane'.
    L.

    BeantwoordenVerwijderen