Pagina's

31 januari, 2008

J e u g d z o n d e




Ver voordat ik er 'voor ging leren' was ik al aan het 'kleien'. Dit gezin heb ik jammer genoeg niet gedateerd, maar wel zeer duidelijk gesigneerd! Ik denk dat ik het ergens in de 50er jaren bij mijn oom 'de beeldhouwer' gemaakt heb, hij zal het ook gebakken hebben. Er klopt niet veel van dit beeldje, maar de 'kijkrichting' is goed, of ik daarmee geholpen ben weet ik echt niet meer. Wonderlijk dat ik toen een 'vader, moeder en kind' maakte, iets waar ik de rest van mijn leven niet zo mee bezig was. Het baksel staat al enige tijd op een plank in de logeerkamer bij ons in huis en is vandaag door L. gefotografeerd.
Bij ons bezoek aan Rotterdam vorige week, gingen wij ook even bij 'oom de beeldhouwer' langs. Hij heeft jarenlang geen beelden meer gemaakt, maar heeft sinds het zien van het overzicht van het werk van Henry Moore in de Kunsthal de smaak weer te pakken gekregen. Op de foto hieronder staat oud en nieuw werk van hem, het is duidelijk waar ik mijn 'familie' vandaan heb!




L. heeft een vaas ter restauratie met de initialen B-P, het zou een paar honderd jaar oud zijn, dus kan het niet van mij zijn. Maar meestal staan er meer kenmerken onder, de fabriek, het jaartal en de schilder. We zoeken het uit.




+



8 opmerkingen:

  1. Voor zover ik me herinner heb je dat gezinnetje (waarvan ik vooral de aandachtige houding van de vader mooi vind) op de lagere school in Arnhem gemaakt. Daar was ook een oven, meen ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op de 'Montessori' in Arnhem heb ik heel wat afgeknutseld, maar klei en een oven kan ik mij niet herinneren! Wel hout en papier, maar ik kan het mishebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien valt het nog uit te zoeken? Het was een vrouwelijke docente, maar hoe ze heette weet ik niet meer. Als we die naam hebben, valt er wellicht wat speurwerk te verrichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je maakt mij wel erg nieuwsgierig! Ik weet echt van niks!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik kanje alleen melden dat ik niet beter weet of het was er al, dus met 50ger jaren zit je wel goed.
    heb ook nog een paar leuke foto'tjes met werk van ome beeldhouwer, volgens uit krimpen, als je geinterreseerd bent stuur ik ze wel ff.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De visvriend was te jong, maar misschien dat A. nog weet hoe die juffrouw heette? Ik herinner me het oventje zelf ook niet, maar wel dat er gebakken werd. Misschien tijdens onze afwezigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, wat een mooie gezinnetje, inderdaad, die blikrichting, maar ook die lichaamshoudingen, prachtig!
    En volgens mij hebben de meeste scholen wel een oven (al weet ik natuurlijk niet of dat al zo was in de 50ies.)
    Ook de overeenkomst met het werk van je Oom is hoedanook heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen