Pagina's

12 januari, 2008

K L A A R - O V E R..






Je komt ze weer tegen op straat in de buurt van scholen, de Klaar-over's.... moeders en kinderen in een oranje hesje. Aan het 'spiegelei' is niet zo veel veranderd, alleen de materialen zijn wat moderner en lichter geworden. Maar zo'n 'veilig' reflecterend hesje bestond nog niet toen het Nederlandse 'verkeersbrigadiertje' in 1947 zijn intrede deed. (Zie dit prachtige pdf bestand.) Ik weet niet meer wie van ons 'Klaar-over' was, zeker deze benjamin niet! De zware (wit gemaakte) canvas koppelriem kwam uit het leger en werd gebruikt door motoragenten. Voor jonge -klaar-overs- waren die veel te zwaar. Maar trots waren we wel! Ik weet niet meer wie de foto maakte, één van onze ouders met een Agfa-Clackje, of de bevriende fotograaf, maar die had vast niet voor tegenlicht gekozen.







+


2 opmerkingen:

  1. och wat lief,lang geleden
    zo lief ben ik niet meer en klaarover spelen hebben ze me nooit voor gevraagt, snap jij dat nou?????????
    zo'n lief ventje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reuze lief ventje. Zijn zusje was klaar-over, maar of hij op deze foto haar 'koppel' om had, weet ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen