Pagina's

09 januari, 2008

AAT VELDHOEN






©Venus Veldhoen



In 1964 leerde Aat Veldhoen bij METTEN KOORNSTRA het maken van een rotaprint (van rotatiepers).
Een citaat van Kunsthandel Ronald Jansen:

'1964 was voor Veldhoen de doorbraak van de rotaprent. In dat jaar maakte hij er wel 103. Het idee voor de rotaprint kwam van Metten Koornstra, die met Piet Clement in een klein drukkerijtje drukte, waar twee lithopersen en een kleine offsetpers stonden. Koornstra liet Veldhoen zien hoe je met een vetkrijtje op gepolijste aluminium platen een tekening kon maken en vervolgens kon afdrukken als een litho. Maar wèl veel sneller, zonder zware lithostenen. De prenten werden gedrukt op de persen van de offsetdrukkerij Peco te Amsterdam. Het werd een opwindend drukkersavontuur.'
Voor zover het citaat.

Dat kleine drukkerijtje zat in het zelfde huis als waar ik voor MK werkte.
Aat Veldhoen verkocht zijn Rotaprinten voor hfl. 1.- vanaf een bakfiets. Volgens sommigen zou hij daarmee zijn eigen markt ingooien, dat is uiteindelijk best meegevallen, hij behoort tot het kleine groepje Nederlandse Kunstenaars die van hun werk kunnen leven.
Ook ik kocht ooit een prent van hem als cadeau voor mijn moeder, het hing jaren lang in een rood passepartout in het ouderlijk huis. De voorstelling van de zogende moeder was één van Veldhoens mildere prenten.
Deze prent kwam ik op Marktplaats tegen, ik heb er op geboden. Ik heb geen idee waar die andere is gebleven.

Rectificatie:
Ik was er vast van overtuigd dat ik die prent kocht, maar dat blijkt mijn zus te zijn geweest.




?


2 opmerkingen:

  1. kan me de prent nog goed herinneren maar waar die gebleven is, geen iedee, zonde want het is een mooie prent, misschien weet A het, die heeft tenslotte de boel opgeruimd maar misschien heeft pa hem wel weggeven aan deze of gene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wilde mijn url ook in beeld maar dat ging dus niet op die manier, dus dan maar zo
    http://jan-enzo.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen