Pagina's

08 januari, 2008

N A A M






Boerderij Hooge Nesch, ik denk niet dat we er ooit nog achterkomen of deze 'fout' door de fotograaf of drukker is gemaakt. Pa was een Hogen Esch en is in deze boerderij geboren.
Een Drents dorp kent essen, o.a. lage essen, ooster essen en hoge essen.
Een nesch zijn ze voorzover ik weet nooit genoemd, de fotograaf kwam vast niet uit de streek.
De boerderij staat er nog steeds, maar is niet meer als zodanig in gebruik dacht ik.




De boerderij nu, met dank aan A.


.




4 opmerkingen:

  1. Nog nooit gezien dit boerderijtje lijkt wel een land huis. Had meer iets verwacht met een rietendak en een stuk kleiner nou zit de schuur er natuurlijk wel bij in maar toch. Een luxe onderkomen ook zonder alle gemakken van deze tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Rob HE: you have mail

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Naar mijn idee is het idd een fout van de letterzetter destijds...ik ben er zo'n 15 jaar geleden naar op zoek gegaan en heb daar in de buurt gevraagd naar de boerderij en kwam bij een veel kleiner stulpje terecht dat ook de naam hogenes draagt...maar uiteindelijk, langs de verlengde hoogeveense vaart zag ik deze imposante boerderij staan, met deze oude foto in de hand was hij direct te herkennen, ik ben binnen geweest, er was net een verjaardagsvisite en we kregen dus koffie met koek in de mooie opkamer. Het is (destijds) nog steeds een agrarisch gemengd bedrijf. Maar wie zijn nou die vrouw met kinders die op de foto staan? Op google earth is hij hier te vinden: 52.43.46.57N - 6.40.43.92O - (zeker weten doe ik het niet maar het kenmerkende van deze boerderij is dat hij schuin t.o.v de weg gesitueerd staat terwijl haaks gebruikelijk is)
    Ik heb er destijds onder dezelfde hoek een foto van gemaakt....het grind/schelpen paadje is er nog steeds..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die moeder met kinderen was mij nooit opgevallen! Bij vergroten lijkt het of zij drie kinderen aan de hand heeft, twee jongens en een meisje!Aan haar rechterhand een jongen en een meisje (wit jurkje) en links een kleiner jongetje.Dat meisje zou Bets kunnen zijn.
    (Wil jij mij die foto van jou niet mailen?)

    BeantwoordenVerwijderen