Pagina's

25 maart, 2009



W I T T E N




Je kunt er voor weglopen maar dat heeft weinig zin. Er breekt een moment aan dat het echt moet gebeuren, dat je er niet meer omheen kunt en dat moment is traditioneel in het voorjaar. Het 'grijs' van de winter moet verdwijnen onder een vers laagje wit. Vroeger haalde je bij de schilder of drogist een paar kilo kalk, mengde dat met water en smeerde het op de muur. Zo'n gekalkte muur gaf altijd wit af. Tegenwoordig koop je een emmer LATEX van welk merk dan ook, keuze te over. De goed dekkende zijn zeker niet goedkoop en er wordt niet meer gesproken van 'witten' maar van 'texen' !
Bovendien hanteren we de 'blokkwast' niet meer maar rollen de witte brei op de muur. Wit is ook allang geen wit meer, er zijn honderden kleuren wit. Een paar jaar terug nog, ging ik naar de winkel en kocht een emmer 'wit', nu ga ik op zoek naar een wit dat eigenlijk geen wit meer is, d.w.z. een wit waar wat doorheen zit. De meest gangbare tint wit is nu de RAL kleur 9010 en ik moet zeggen dat die wat warmer oogt dan het koele, pure wit dat ik voorheen altijd kocht. Soms is vooruitgang werkelijk verbetering!
De volgende stap is het werk te laten doen, zoals ik dat bij de buitengevel ook al heb toegelaten maar voorlopig is dat onze eer nog te na!


2 opmerkingen:

  1. dat is zeker niet goed koop heb laatst een emmer gekocht sigmatex was maar liefst 80 eoro

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij het woord 'texen' moet ik altijd denken aan 'Tex-Mex' muziek; heel iets anders dan verf!

    BeantwoordenVerwijderen