Pagina's

28 maart, 2009

LINKS





Als je als Hollander voor het eerst met de auto Het Kanaal oversteekt weet je dat die Engelsen de maffe gewoonte hebben aan de verkeerde kant van de weg te rijden. Vrienden, familie maar ook de geraadpleegde ANWB komen woorden te kort om je op dat wonderlijke gebruik te wijzen. Je bent dus gewaarschuwd en volgt de goed gemeende raad op om in het begin vooral achter auto's aan te rijden met een GB kenteken. Zolang je dat doet kan er bijna niets mis gaan, totdat het een door Hollanders gehuurde auto blijkt te zijn. Een echt probleem kan het worden als je ogenschijnlijk de enige op de weg bent. Zo overkwam het mijzelf één van de eerste keren dat ik LINKS moest rijden op het Engelse platteland, wij (Onno en ik) hadden Fish and Chips gegeten bij een snackbar langs een typische 'holle' landweg en vanaf het parkeerterrein draaide ik naar rechts de weg zonder verkeer weer op. Dat ging een kilometer goed totdat ik bijna op een auto met caravan klapte waarvan ik mij afvroeg wat die daar deed! De verschrikt, verbaasde ogen van die man zal ik nooit vergeten, mijn uitdrukking zal niet anders geweest zijn. Maar de man reed aan de goede kant en ik niet! Gelukkig week niet hij, maar ik uit en kwamen we er zonder kleerscheuren vanaf.

Maar het zijn niet alleen de verkeersregels die je als 'groentje' overvallen, ook de teksten op verkeersborden kunnen voor de niet dagelijks Engels sprekende Hollander voor verrassingen zorgen. De laatste keer dat ik op Engels/Schotse bodem rondtoerde heb ik menige 'roundabout' meerdere malen 'genomen' alsvorens te ontdekken welke afslag we moesten nemen.

Rechts afslaan om naar Links te gaan is even wennen maar voor menig politicus misschien aan te raden, wij kijken nergens meer vreemd van op.

Met dank aan NIELS.


2 opmerkingen:

  1. Prachtig, die foto: voor Links rechtsafslaan. Het staat hier los van, maar ik heb vaak wel het idee dat er nèt iets meer humor in de britse taal of cultuur zit. Mij ontbreekt een rijbewijs, dus ik zal nooit links (of rechts) rijden, maar ik ken het gevaar wel van oversteken: je kijkt in The UK eerst naar de verkeerde kant.. Een vreemde ervaring ja :-) Kom je thuis: doe je het wéér verkeerd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had precies dezelfde ervaring, één van de laatste keren dat ik terugkwam van een tijdje Auckland, N.Z. en me helemaal weer thuis was gaan voelen aan de linkerkant van de weg. Zo had ik tenslotte ooit auto leren rijden. Klaarblijkelijk komen die vroege leermomenten jaren later in alle hevigheid terug, want kort daarna reed ik in Wijk de bocht om en kreeg gelukkig net geen frontale botsing. "Hè? Wat doet die gek aan de verkeerde kant van de weg?", dacht ik. Maar een 'split second' later realiseerde ik me: die domoor was ik zelf!

    BeantwoordenVerwijderen