Pagina's

12 maart, 2009

K I K K E R L I E F D E




Een aantal jaren geleden vond ik tussen de slootrand en de 'garage' een vierkante betonnen put, helemaal volgestort met oud ijzer, puin en grond. Bij het leeghalen, bleek in het hart van de vloer een half doorgeroeste emmer in het beton vast te zitten, waarvan ik de functie nooit heb begrepen. De put bleek goed waterdicht, dus besloot ik hem in ere te herstellen. Ik metselde er een fraaie rand op en liet er regenpijpen in uitmonden. Eens in de vijf jaar haal ik hem helemaal leeg: ik hevel het water de sloot in en haal met een emmer de bagger eruit. In die bagger zit ontzettend veel leven, slakken maar ook jonge salamanders. Volgroeide exemplaren kom ik niet tegen, wat zeggen wil dat ze de put uit kunnen komen. Ze klimmen waarschijnlijk gewoon tegen het ruwe beton en steen naar boven.



Ook kikkers zitten er regelmatig in, maar zo'n ronde dame als ik een week terug zag en zelfs kon pakken, had ik er nog nooit in gezien. Ik bedoel het prachtig in het water weerspiegelde exemplaar op de foto hieronder. Vanmorgen was ze niet meer alleen, ze had gezelschap gekregen van nog drie Bruine kikkers waarvan er twee elkaar in de paargreep hadden. Van de paargreep, die amplexus blijkt te heten, had ik nog nooit gehoord. Een vrouwtje leunde half op de plank en het kleinere mannetje zat op haar rug en hield haar stevig in zijn greep. Het was een prachtig gezicht, die vier kikkers in één hoek en ze zaten er nog toen ik met de camera terugkwam. Maar alleen het stoïceinse vrouwtje en een verliefd mannetje bleven zitten toen ik met de camera dichterbij probeerde te komen, de anderen verdwenen de diepte in. Dril heb ik nog nooit in deze put gezien, dus ook de bruine kikker moet een goede klimmer zijn, want het 'afzetgebied' is ondiep water! We houden ze in de gaten.


Rana temporaria



0


3 opmerkingen:

  1. Wat leuk zeg, zo'n put! Handig ook, dat je er regenpijpen inkunt laten uitmonden.

    Ziet er ook veel frisser uit dat de "vetput" die wij in ons achtertuintje (lees: patiotje) hebben, waar onze afvoer doorheen stroomt ;-/ Daar zouden nooit kikkers in kunnen leven..
    Wees maar zuinig opze, het zijn leuke amfibieen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zijn bij jullie toch duidelijk eerder "wakker" dan bij ons. Zojuist nog in de vijver gekeken, maar niets te zien. In voorgaande jaren was het ook bijna eind maart voordat padden, kikkers en salamanders zich weer laten zien.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat gek, die foto's van parende kikkers en padden. De mannetjes lijken eerder kroost dan volwassenen, zo klein zijn ze. Hebben ze de vrouwtjes dan een ontvangstorgaan in hun rug soms, of hoe gaat dat?

    BeantwoordenVerwijderen