Pagina's

14 maart, 2009

R A N S U I L



Asio Otus / Ransuil


Toen ik deze morgen in een verscholen hoekje op ons landje een plasje deed, zag ik door de spleten van de wilgenstaken-afscheiding met het buurlandje heel parmantig een uil zitten op nog geen meter boven de grond. Braakballen heb ik meerdere malen gevonden, vooral op de steiger onder de grote wilg, maar een uil had ik er overdag nog nooit gezien. Voor mijn gevoel waren zijn ogen gesloten en zat het beestje lekker te slapen. Ik meende dan ook de tijd te hebben om de camera te gaan halen, want deze kans mocht ik niet laten lopen. Vijf minuten later was ik terug met de camera en L. en het beestje zat er inderdaad nog! "Maar die kijkt ons recht aan" fluisterde L. meteen, "welnee" zei ik en nam een paar foto's. Voor de laatste foto moest ik de camera boven mijn hoofd en dus ook boven de afscheiding houden. De uil reageerde meteen door zijn ogen wijd open te sperren, de kop te draaien en met een prachtige vleugelslag van ons weg te vliegen.
Voor zo'n moment moet je eigenlijk een motordrive hebben en is onze Sony sowieso te traag. Dat mooie moment heb ik dus niet vast kunnen leggen.
Thuis bleken de foto's helaas onder de (scherpte) maat, maar was wel duidelijk te zien dat Lindsey gelijk had; de uil keek ons al die tijd recht aan!
Gelukkig zijn er ook echte fotografen die scherpe foto's maken.



©

2 opmerkingen:

  1. Je zult wel even de pest in gehad hebben: alles om de uil heen is scherp en hij zelf niet. Toch indrukwekkend en hij zal zich nog wel eens laten zien. Dus... ook bij het plassen: camera mee !
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was een schitterend gezicht toen hij opeens, als bij toverslag, die twee grote gouden cirkels liet zien. Wow!

    BeantwoordenVerwijderen