Pagina's

05 maart, 2009

E T E N E N Z O



Janneke Vreugdenhil doet in lekker eten, geen flauwekul maar gewoon lekker en gezond eten. Ze schrijft erover en maakt informatieve filmpjes waar je als thuiskok wat aan hebt. Het in 2007 door de NRC uitgegeven boek etenenzo is meer dan alleen maar weer een kookboek. De vormgeving moet voor de binder een crime geweest zijn, maar spreekt mij bijzonder aan. Op pagina 137 staat een recept voor een homemade pizza met Mozzarella en kerstomaatjes dat er zeer aantrekkelijk uitziet. In de jaren zeventig heb ik een periode gehad waarin ik veel pizza's maakte. Ik heb geen idee wat de aanleiding was, maar het klooien met deeg vond ik leuk, zo leuk dat de 'topping' er eigenlijk niet toe deed! Ik weet zeker dat er heel wat tomaten, ansjovis, kaas en olijven doorheen gingen! Deze keer heb ik mij met veel plezier beziggehouden met alleen het maken van de bodem. De kinderlijke pret van het voelen van het beslag tussen de vingers en het rammen met de vuist op een 'balletje' deeg zou aan elke pizzacourier verplicht gesteld moeten worden. De topping verzorgde L. Ze was blij, iets van de overdaad van vorig jaar zomer aan tomaatjes en basilicum uit eigen tuin (nu uit de vriezer) op te kunnen maken. Het resultaat was VERRUKKELIJK!




<<>><<>>


1 opmerking:

  1. Een paar weken geleden maakte ik haar tarte tatin (NRC 07.02.), maar het karameliseren lukte mij niet. Haar gemailed en een vriendelijk advies teruggekregen. Ga het nu opnieuw proberen.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen