Pagina's

02 maart, 2009

MARINUS BOEZEM




Zonder dat ik het wist, ben ik er al vele malen langs gereden op weg naar Almere. Vanaf de Waterlandseweg (N305) kijk je namelijk recht de Groene Kathedraal in, alleen besef je dat niet. Je ziet alleen maar bomen; je moet weten dat die hoogste populieren samen de Kathedraal vormen. Ik wist wel dat Boezem ergens in de buurt van Almere al lang geleden aan zijn landschapsproject was begonnen, maar had het nog nooit bezocht.
L. opperde om er zondag
j.l., op weg naar Lelystad, daar langs te gaan. Pas toen ik op internet de locatie zag en herkende, besefte ik pas dat ik de Groene Kathedraal al meerdere malen in een flits moet hebben gezien.



Eigenlijk is de vorm - de plattegrond - alleen maar goed vanuit de lucht te zien. Met beide benen op de grond heb je heel wat voorstellingsvermogen nodig om je in een kathedraal te wanen, maar dan is het ook een bijzondere ervaring. In de link staat meer informatie over het hoe en waarom.




MB


5 opmerkingen:

  1. ik woon in almere maar ik heb nog nooit van het Groene Kathedraal gehoord laat staan gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar je weet het vast wel te vinden, Vogelweg in, dan rechts de Tureluurweg in en vervolgens het Kathedralenpad op.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja die kathedraal is er al weer heel wat jaartjes, ik heb er al eens een trouwerij gehad.
    is het trouwens niet de kathedraal van keulen, althans de plattegrond of had je dat al vermeld?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In de link kun je lezen dat het ongeveer de plattegrond van de kathedraal van Reims is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @wie en wat ik ben: op het bord las ik dat er in de wijde omgeving veel meer landschapskunst te vinden is, waar ik nog niets van wist. Het is een bijzondere belevenis, nu wil ik alles gaan bezoeken!
    Om te beginnen, wat vind je van de titel 'Polderland, Garden of Love and Fire' van Daniel Libeskind? Het Observatorium door Robert Morris uit 1977 heb ik ook nooit gezien, dat staat voor mij bovenaan de lijst.

    BeantwoordenVerwijderen