Pagina's

01 mei, 2006

Asparagus officinalis

Ze zijn er weer de versgestoken asperges, de prijs is door de aanhoudende kou hoog. Voor een kilo betaal je nu bij de boer 12 euro, d.w.z. voor de normale maat. Wij mochten deze potlood dikke exemplaren meenemen voor 50 cent! Te dun om te schillen en eigenlijk afval.We gaan ze roerbakken met kip volgens een recept van Aspergekwekerij Van Son, waar we sinds een jaar de asperges kopen. Over een week of drie als de zon ons en de asperges verwend heeft, liggen er bij van Son wel vijf verschillende maten in de bakken op kopers te wachten. Asperges zijn goed in te vriezen, twee weken terug aten we de laatsten van vorig jaar. En daar was niets mis mee.

Benodigheden voor de roergebakken asperges met kip.

300 gram kipfilet
2 eetlepels sherry
2 theelepels sambal badjak
500 gram witte asperges
1 rode per
3 bosuitjes
3 eetlepels olie
1 eetlepel limoensap
1/2dl.kippenbouillon
peper
zout
1 eetlepel fijngehakte koriander of peterselie

Bereiden

Snijd de kipfilet in dunne plakjes. roer in een kom de sherry en de sambal door elkaar en schep de kipfilet er door. Laat dit ca. 10 min staan. Schil evt. de asperges en snijd ze in stukken van ca. 5 cm. Verwijder de zaadjes uit de peper en snijd de peper in reepjes. Snijd de bosuitjes in stukjes van 5 cm. verhit de olie in een wok en bak de reepjes kip op hoog vuur al omscheppend bruin en gaar. schep ze op een bordje. Schep de asperges, bosui en peperreepjes door het bakvet en roerbak ze op matig hoog vuur ca. 4 min. Voeg het limoensap en de bouillon toe en verwarm de asperges nog 4 min, laat het vocht verdampen. Schep de kip erdoor en warm alles al omscheppend nog ca. 2 min. door. Voeg peper en zout naar smaak toe en strooi de koriander erover.

9 opmerkingen:

  1. Klinkt lekker!Bedankt voor het recept. Hier zijn de asperges ook al te koop, en niet alleen de groene. Maar dat echte Limburgse goud, dat zie je hier niet: ze zijn dunner, knoestiger en minder wit. Maar wel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een bijzonder recept, wat een smakelijkklinkende combinaties! Als de asperges hier weer in de winkel liggen, weet ik waar ik je recept vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. P.S. ik keek vandaag en gisteren nog naar de foto's je werk, -het is gewoon maar toeval dat het niet bij de Bijenkorf te koop is (nog afgezien van de vraag of je dat zou willen n'tuurlijk.)
    De 'vliegobjecten' zijn ook heel aanlokkelijk. Waar je (althans, ik had als meisje Meccano, begin jren 70) als kind van droomde dat je zelf kon bouwen maar wat nooit lukte.
    Maargoed, ik zie het aan mijn vader ook: die brandschildert glas-in-lood, en gruwt van de gedachte dat het commercieel zou 'moeten.' Uiteindelijk gaat het om het plezier in het maken. Zo ervaar ik het (leven) zelf ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt er minstens drie en nog een heleboel loze, maar die doen geen kwaad.
    font-sixe 85%, 100% en 130%. Je kunt nog meer schrappen als je wilt, maar het lijkt me niet nodig, op dat wel heel kleine lettertje van de ingrediënten na, misschien.
    Maar zoals je weet: de bezoeker heeft misschien zelf al een heel groot of juist klein lettertje ingesteld, het is allemaal relatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O, nu heb ik onder de asperges zelf gezet! Verliezen we de draad van het verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Relatieve fontsize vind ik altijd wel aardig (nu doe ik mee aan nog meer offtopicness ;)) Omdat je dan de instellingen van de bezoeker als basis neemt.


    (Wat ik er zelf als probleem mee heb, (gebruik % ook in mijn blog,) is dat de tekstblokken dan de eigenschappen van elkaar erven. Dan zie ik "90% van 90%" verschijnen, dus kleiner dan mn plan was. Moet ik soms veel ontrafelem om iets weer "100%" te krijgen.)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Even een opmerking (nu niet over de 'font sizes' maar over de asperges): vorig jaar al ontdekte ik dit roerbakrecept voor lekker knapperige (en goedkope) dunne asperges. Verfrissend anders dan het geijkte, eenvoudig te bereiden en snel klaar. Omdat ik persoonlijk erg van groente houd, vul ik het recept aan met reepjes rode paprika en een handjevol peultjes, wat bovendien een kleurrijk geheel geeft. We hebben zeer smakelijk gegeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een goede aanvulling Kiwigirl!
    ik ga het zeker proberen, had vandaag al gezocht naar de asperges :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waarschijnlijk kun je de goedkoopste, superdunne ielepielerige asperges alleen bij de kwekers vinden (hoewel? misschien ook op de markt), maar ook de wat dikkere asperges zijn geschikt mits je ze wat langer roerbakt. De stelen moeten wel 'al dente' blijven. Zaterdag las ik in het Brabants Dagblad een interessant - maar ook hartverscheurend - stuk over Poolse aspergeplukkers waarin een vrouw (die haar familie waaronder een pas tweejarig dochtertje in Polen achter moest laten om betaald werk in Nederland te zoeken), vertelt dat ze zo dol is op asperges dat ze ze ook tijdens het plukken stiekem opeet!

    BeantwoordenVerwijderen