Pagina's

06 mei, 2006

Links van het midden

Arnhem 4 mei 1955, 8 uur alles en iedereen stond stil, slechts een auto passeerde, een Mof volgens mijn moeder.... 'hoe durft hij'.
Ik kan niet zeggen dat ik bewust politiek ben grootgebracht, ik ben nooit gestuurd ik welke richting dan ook. Maar je groeit op in - en gaat op in - je directe omgeving. Sommigen gaan daar uit protest tegen in, ik was het met mijn omgeving eens.
Ik heb me als puber vaak afgevraagd hoe het in Europa zou zijn verlopen als Adolf Hitler wel was vermoord, sterker nog wat ik zou zijn als ik de moordenaar was, een held of verschoppeling.
In het vakantiehuis van Duitse vrienden in Italie lag een boekje met de titel 'Das Vaterland', het ging over een criminele bende in het Duitsland van na de oorlog, de leider was Adolf H. Niet vermoord, geen zelfmoord maar slim ontsnapt. Het had zo kunnen lopen.
Het is tot nu toe het enige duitstalige boekje wat ik ooit uit heb gelezen.
Is een politieke (verzets-) moord te rechtvaardigen?
Voor iemand die is opgegroeid met het gebroken geweertje een zware gewetensvraag. Mijn vader zei ooit, slaan is niet goed, maar als je het doet moet je het goed doen. Hij liet ooit met mij PSP propagandavliegers op, op het Zandvoortse strand. Rond z'n 60e bekende hij steeds meer rechtse gevoelens te koesteren, een schok voor mij toen, maar ik ervaar hetzelfde nu ook.
Ooit had ik een droom waarin ik iemand ombracht of dacht omgebracht te hebben. Maandenlang leefde ik in onzekerheid en twijfelde aan mijzelf, was het slechts een droom of had ik het echt gedaan?
Volkert had ook een droom, maar deed het echt. Hij dacht met zijn daad het 'Vaderland' voor erger te behoeden.

3 opmerkingen:

  1. 4 mei, het speelt hier uiteraard niet, maar we hebben er even bij stilgestaan.

    Bedoel je trouwens "Vaterland" van Robert Harris? Dat heb ik ook, maar gelukkig in het Engels!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie vijg trouwens, en interessant: net zover als zijn broertje/zusje in het zuiden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de blauwe regen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe begrijpelijk ik de vergelijking ook vindt, zeker voor mensen die dichter in de buurt van WOII geboren zijn dan ik ben ;-) hoe zeer ik ook bepaalde ideeen van P. F. ten diepste verafschuwde, ik vind de vergelijking, met alle respect voor je mening en je mooi geschreven stuk, niet opgaan.

    F. zou nooit een Auschwitz geopend hebben en nooit een oorlog begonnen zijn.
    Wel zou de politiek een heel stuk levendiger geweest zijn, -een paar maanden, dan zou P.F. het, gezien zijn psychische klachten/structuur voor gezien gehouden hebben.
    Onze politiek is zo vergeven van de semicorrupte vriendjespolitiek, die is bestand tegen 3 P.F.s in het kwadraat.

    Wel denk ik nog vaak, Gd wat jammer dat P.F. dood is, wat jammer dat Van Gogh dood is, wat zouden we gelachen hebben als die nog geleefd hadden...

    BeantwoordenVerwijderen