Pagina's

10 mei, 2006

Inca-pruim

In al mijn onschuld bestelde ik een zakje zaad, dat doe ik vaker, dit keer van een plant die ik nog nooit in de tuin heb gehad. Dat wil zeggen deze eetbare variant niet. Ik kocht het als Inca-pruim, de eetbare variant van de lampionplant. Met Kerst bieden de meeste Supermarkten ze aan. Die lampion is een woekeraar maar wel een mooie, wij kregen hem ooit van Onno B. Romke heeft gelijk, alle krijgertjes zijn woekeraar, je geeft pas planten weg als je er te veel van hebt, doen wij zelf ook.
Maar deze Kaapse kruisbes, Jodenkers, Ananaskers of Inca-pruim (Physalis Peruviana) heb ik gekocht en gezaaid! En alle zaadjes komen op! Is dat een slecht voorteken of moet ik blij zijn en ze met de Kerst voor veel geld aan de dijk verkopen? Ik heb een veertigtal in een keurig rijtje in de moestuin gezet, ik heb er al weggegeven maar er zeker nog vijftig over.
De Inca-pruim is ook een nachtschade, net als de aardappel, tabak en tomaat. Vorig jaar had ik Phytoftera in de tuin maar ondanks dat toch geen slechte opbrengst. Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren. (Ik spuit er niet tegen.)
Met andere zaaisels gaat het minder goed, de luizen doen het blad van paprika en peper krullen. De slakken vreten als gekken en de duiven doen zich te goed aan de koolplanten.
Toch blijft het leuk!
En Ria, Rutje, Peter, George, Jan, Wouter, Sharon en de rest bekijken het maar. Stop maar in m'n doossie.

1 opmerking:

  1. Leuk proberen, experimenteren! Ik hoop dat je pruim het gaat doen en veel vruchten afwerpt, maar de lol heb je sowieso.

    BeantwoordenVerwijderen