Pagina's

07 juli, 2009

R Ø M Ø




Het zal voor kenners een bekende en geliefde plek zijn, voor mij was het een zeer welkome verrassing! Op zoek naar een mooie camperplaats kwam ik langs het voormalige waddeneiland Rømø, nu verbonden met een 9 km lange dam met het vaste land. De camping leek mij niets, dus volgde ik de bordjes Sønderstrand om te kijken of daar wat was te zien of te doen. Het bleek een enorme strakke zandvlakte, zoals ik die nooit eerder had gezien (zie kaartje, het rechthoekje met de pushpin is de plek vanwaar ik de foto nam). Overal stonden auto's en campers en wapperden vlaggen, maar overnachten mocht je er niet. Zeilwagens en vliegers, wel of niet met buggy, waren volop in de weer. Ik ben dus ook maar het strand opgereden en heb mijn nieuwe SIGMA SPIRIT z'n luchtdoop gegeven. Een geweldige matrasvlieger, bedoeld voor beginners maar voor mij soms maar net te houden! Omdat ik alleen was, moest ik de vlieger met hoopjes zand aan de grond zien te houden. Na het uitrollen van de dertig meter lijnen en het omdoen van de polsbanden is dan maar een klein rukje nodig om de matras als een raket de lucht in te laten schieten! Het geluid dat de vlieger dan maakt, geeft alleen al een enorme voldoening. Daarna is het zaak niet weggetrokken te worden.

Twee dagen later, op zaterdag, ben ik er weer heen gegaan. Het was toen rond tien uur in de ochtend al behoorlijk druk en er begon net een zeilwagenwedstrijd. De foto is van de eerste dag, het lijkt betrekkelijk rustig, maar ook de stipjes aan de horizon zijn auto's en campers met vliegeraars of zeilers. Rechts langs de duinrand stonden tientallen campers van vliegeraars of kijkers. Echt een plek om te onthouden en nog eens heen te gaan.




1 opmerking:

  1. Goh, ik had het idee dat zulke veengebieden zoals die in Ierland, die over tig-duizenden jaren ontstaan zijn, tegenwoordig beschermd dienen te worden. Turfmolm voor de tuin kopen zou toch onverantwoord zijn omdat het eindig is, of heb ik het verkeerd?
    In Ierland was het trouwens heel gebruikelijk, in ieder geval vroeger, om zelf naar de 'moors' te rijden om je eigen turf (gratis) te steken voor in het open haard. Dat hebben wij tijdens de oliecrisis in de jaren '70 ook gedaan om op de torenhoge kosten voor olie te besparen.

    BeantwoordenVerwijderen