Pagina's

10 juli, 2009

DERDE GENERATIE NESTEILAND
IN GEBRUIK!




Al drie jaar probeer ik de alom aanwezige meerkoeten te verleiden om te gaan nestelen op een door mij gemaakt nesteiland. Het kunstmatige eiland ligt vast aan een ankerlijn van onze drijvende steiger. Het eerste eiland, een uiennet gevuld met kurken met daarop een begin van een nest gemaakt van wilgentenen, was niet stabiel genoeg en sloeg tijdens storm om. Het tweede met als drijver TEMPEX (piepschuim) was ook niet sterk genoeg. In het vroege voorjaar ondernam ik een derde poging. Ik maakte een 'mat' van aan elkaar gelijmde - staande- wijnfles kurken en verstevigde dat door er (alweer) een uiennet met nietjes strak overheen te trekken. Daarop bevestigde ik het restant wilgentenen van de vorige poging, ook de op het Franse strand gevonden kleine drijver ging mee over.
Het blijkt vooralsnog een zeer stabiel geheel te zijn. De Meerkoeten zijn al maanden geleden begonnen met het aanslepen van nestmateriaal en gaan daar nog steeds mee door!
Ondertussen hebben ze ook in het riet een nest met zes eieren uitgebroed, waarvan nog één jong in leven is. Dat is niet veel. Dat ene jong zit nu vaak met moe op het eilandje, waar nu vijf eieren op liggen. Het wonderlijke is dat de partner (man en vrouw broeden beiden) die niet op de eieren zit, doorgaat met het aanslepen van nestmateriaal.
Ondanks mijn dagelijkse bezoek blijft de broedende meerkoet meestal niet zitten, maar komt terug zodra ik mijn hielen gelicht heb. Gisteren was dat anders. Toen ik bij de steiger kwam zaten er twee meerkoeten op het nest, waarvan er één het water in ging en de andere bleef zitten. Ik ben toen ook rustig op ons bankje gaan zitten om te kijken wat er zou gebeuren. De weggezwommen koet kwam terug met een stuk riet en deponeerde dat op het nest, waarna de broedende koet ging ordenen! En dat met mij op nog geen drie meter afstand!
Vandaag stond er een aardig windje wat leuke golfjes (en foto) mogelijk maakte; het eiland hield zich keurig. Over een dag of 14 zullen we zien of broeden iets opgeleverd heeft.

OOO
OO

1 opmerking:

  1. Gisteravond bleef ze mooi braaf zitten toen we (behoedzaam) op de bank plaats namen. Helaas had je je camera toen niet mee.

    BeantwoordenVerwijderen