Pagina's

08 juli, 2009

KÜSTENKANAL




Ik weet eigenlijk niet of er in Nederland nog veenafgraving op grote schaal plaatsvindt, maar bij de oosterburen gebeurt dat wel. Op mijn vervroegde terugtocht reed ik dankzij de Tomasina - opdracht geen snelwegen - kilometerslang langs het mij onbekende Küstenkanal. Afgeschermd door een groenstrook (rechts op de foto van het kanaal) bleek langs een groot deel een enorme veenafgraving te zijn (het bijna egaal bruin/groene stuk midden op de GE foto). Op een paar plekken was te zien wat er gebeurt: een volledige kaalslag van het landschap. De turf wordt met kleine treintjes uit het veld gehaald en met grote vrachtwagens afgevoerd om later elders o.a. als turfstrooisel weer de grond in te verdwijnen. Na de afgraving lijkt het landbouwgebied te worden, maar dat weet ik niet zeker. In Nederland, waar het veen lager zat, zijn soortgelijke plekken veelal plassengebieden geworden. Maar misschien kan iemand er meer van vertellen.




1 opmerking:

  1. Goh, ik had het idee dat zulke veengebieden zoals die in Ierland, die over tig-duizenden jaren ontstaan zijn, tegenwoordig beschermd dienen te worden. Turfmolm voor de tuin kopen zou toch onverantwoord zijn omdat het eindig is, of heb ik het verkeerd?
    In Ierland was het trouwens heel gebruikelijk, in ieder geval vroeger, om zelf naar de 'moors' te rijden om je eigen turf (gratis) te steken voor in het open haard. Dat hebben wij tijdens de oliecrisis in de jaren '70 ook gedaan om op de torenhoge kosten voor olie te besparen.

    L.

    BeantwoordenVerwijderen