Pagina's

14 oktober, 2006

NESTKAST in SITU / NESTING BOX in place





Ik doe mijn best leuke, mooie maar vooral nuttige nestkastjes te maken voorzien van een vlieggat. Op de foto is één van de simpele modelletjes met afneembaar dakje te zien. Wel van 'sloop' hardhout. Vorig voorjaar hing ik 'm aan een wilg op ons landje. Al snel werd het vlieggat (het meest rechtse op de foto) 'bewerkt', ik dacht door een Koolmees. Een bewoner is er echter nooit gekomen.

I do my best to make nice, attractive but above all useful nesting boxes provided with a suitable entrance. The photo below shows one of the simple models with a removable roof. Made from scrap wood. Last spring I hung it up on a willow, on our bit of land by the water. In no time the entrance hole (see photo, to the right) was 'modified' by - I presumed - a great tit. But the box was never occupied.

Vorige week zag ik opeens dat er een gat bijgemaakt was, een gat groter dan dat door mij gemaakt. Het vreemde is dat mezen wel een gat groter maken maar nooit een gat op een plek waar er geen was. En aan de zijkant van dit huisje zat echt niets!
Ik maak kastjes met een zij-ingang en wel voor de boomkruiper. Maar hier is een zeer eigenwijze architect in de weer geweest! Een ingangspartij direct onder het dak, die kennen we nog niet.
Eerst dacht ik aan muizen, dat zijn goede knagers maar laten ook een duidelijk 'tandafdruk' zien en dat was er niet. Het zal wel een specht zijn, de Grote bonte specht, die zitten hier genoeg maar hebben wij op het landje nooit gezien. Wel de groene specht. Ook deze maakt een hol in een oude boom (of nestkastje) maar is aanzienlijk groter dan de bonte, volgens mij past hij of zij er niet eens in!
We zullen het zien volgend voorjaar. Leuk is het in ieder geval wel.


Suddenly last week I noticed that an extra hole had been made, a hole bigger than the one I had made. The strange thing is that tits will enlarge entrance holes, but never make a hole where there wasn't already one. And there was absolutely no hole on the side of this box! I do make boxes with a side entrance, namely for the tree-creeper. But here a very single-minded architect has been at work! An entrance directly under the roof, that's something new. At first I thought it must have been a mouse, that's a good chewer but it leaves a clear 'tooth imprint', and here there was none. So it must be a woodpecker, the Greater Spotted Woodpecker, there are enough of them around here but we've never seen one on this piece of land. What we have seen, though, is the Green Woodpecker.It also makes a hole in an old tree (or nesting box), but is considerably larger than the greater spotted sort, and I don't think it would even fit in there! We'll see next year. Anyway, it certainly is interesting.



4 opmerkingen:

  1. wees maar blij dat de grote bonte specht niet -- zoals bij ons -- een gat in je huis hakt ! Het eerste gat hebben we met een plankje gedicht, maar.... hij weet ons te vinden, hij is op een andere plek begonnen.

    thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk! Hoe krijgt hij het zo snel en onbetrapt voor elkaar - wilde ik zeggen tot ik Thea's bericht las... ik dacht dat Spechten heel schuwe vogels waren, en zou ze nooit in een woonhuis gedacht hebben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh! Wat moet die snavel een kracht gehad hebben. Leuk, hoor.

    BeantwoordenVerwijderen