Pagina's

16 oktober, 2006

LOVERS





Een paar jaar terug kochten wij op de vogelmarkt in Mol (B) een paar kippen
van het ras Araucana, oorspronkelijk een wilde Zuid-Amerikaanse ras genoemd naar de Araucana indianenstam in Chile; volgens de verkoper kwamen daar groene eieren uit. Ik had nog nooit van dat ras gehoord, maar de verkoper had gelijk: er komen groene eieren uit (in verschillende tinten van turquoise en blauw) en ze zijn net zo lekker als witte of bruine eieren. Zelfs Appie H. verkoopt ze, in doosjes van vier. Eén van de kenmerken van het ras is het ontbreken van een echte staart of eigenlijk moet ik zeggen het ontbreken van staart veren. Deze licht bruine dame is een Araucana, je ziet dat er geen (echte) staartveren aanwezig zijn. Deze zeer eigenwijze hen heeft nog nooit kuikens gehad, ze is een jong van de kippen die wij in Mol kochten.
Maar ze is al het hele seizoen broeds, d.w.z. dat ze geen ei legt maar wel in een leghok blijft zitten (op alles wat anderen er leggen) en verbaal te keer gaat als ik maar in de buurt kom!
Meerdere malen heb ik haar met het achterwerk in een bak koud water gestopt, maar het mag niet baten. Ze blijft zitten.
Vandaag zag ik onderstaand tafereel, de bewuste dame 'omarmt' een hen uit Friesland die een ei wil leggen alsof het een kuiken betreft. Je kan zien dat ze tevreden is, maar ook dat ze weinig eet.
Het is een Rembrantiaanse (?) kleurstelling. Als ik zou kunnen schilderen wist ik het wel.


A few years back, we went to the bird market in Mol (Belgium) where we bought several hens of
Araucana stock, originally a wild South American breed named after the Araucanian Indians in Chile; according to the seller they layed green eggs. I’d never heard of that breed before, but he was right: they do indeed lay green eggs (in varying hues of turquoise or greenish blue) and they’re every bit as tasty as the white or brown ones. Even the big supermarket chain Albert Heijn sells Araucana eggs, in boxes of four.
One of the characteristics of this breed is the lack of a real tail or to be more correct, the lack of tail feathers. This light brown lady is an Araucana, there are no tail feathers visible. This very bloody-minded hen,
the offspring of one of the hens from Mol, has never had chicks. But she’s been broody all season, which means that she’s been laying no eggs but stays steadfastly stuck in the nest box (on top of anything laid by other hens), and she sure lets fly if I come anywhere near her! Several times now I’ve dumped her backside in a bucket of cold water, but it hasn’t helped. She just stays put.
Today I was struck by the scene below, with the lady in mention ‘embracing’ a Fresian hen wanting to lay an egg, as one of her own chicks. You can see she’s contented, but also that she hasn't been eating much.
It is a Rembrantesque (?) colour combination. If I could paint, I 'd know what to do.







Als tegestelling met 'het licht' deze crocus die nu prachtig staat te bloeien in onze tuin. Het is de Crocus Cartwrightianus, gekocht door Lindsey bij Verberghe in 1998.

Het lijkt een saffraan crocus maar is het niet............of toch wel?


In contrast to 'the light' is this crocus, in brilliant bloom in our garden at the moment. It is the Crocus Cartwrightianus, bought by Lindsey from Verberghe in 1998.

It resembles a saffron crocus but isn't one............or is it?





6 opmerkingen:

  1. Wat een karakter! Heel apart (ik dacht eerst dat het een kuiken was..)
    Bij de crocus dacht ik ook meteen aan saffraan, voor ik je bijschrift zag. Het is er vast familie van. (Saffraan bloemblad is paars toch?)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik de link goed begrijp is ook deze variant of cultivar bruikbaar voor saffraan. De kleur is in ieder geval goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij ziet dat ze weinig eet. Deze, niet-hoender-houdster ziet dat niet. Ze lijkt me eerder bang. Mooie krokussen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bang is ze niet, denk ik, wel ongehoord fel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schoonheid die crocus. Kan ik mijn bloeiende herfstcrocussen (gekocht bij Rita van der Zalm) ook laten zien ? ---> P1000869.JPG

    thea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. You've painted them beautifully with your camera anyway

    BeantwoordenVerwijderen