Pagina's

09 oktober, 2006

Geen plank teveel / Not a board too many





Zaterdagmorgen vroeg belde het bedrijf
(hier aanklikken) waar ik altijd mijn hout haal - het afvalhout dus waar ik 'leuke dingen voor de mensch' van maak - met het bericht dat er weer 'kachelhout' te halen was. Ik zegde toe, vandaag of morgen langs te komen. Het is vandaag geworden.
Hardhout is niet alleen hard maar vooral ook zwaar en om de mooie planken te krijgen moet ik tevens wat 'rotzooi' meenemen, d.w.z. veel latjes en restanten van zaagmachines. Van die latjes maak ik hekwerken en de restanten stoken we op. Valt wel mee met de rotzooi dus.

On Saturday morning the business where I always get my tropical hardwood - the wood I use to make 'nice things for the people' - rang to say that there was a new lot of 'firewood' ready for collection. I agreed to go and pick it up today or tomorrow. It turned out to be today.

Hardwood isn't only hard, above all it's heavy, and in order to get the good boards I have to take some 'rubbish' as well, i.e. a lot of
narrow slats and leftover bits and pieces from the sawing machines. The slats I use to make fences with and the rest we burn in the fireplace in the winter. That way the rubbish isn't so bad after all.







Het is een heel gesleep, eerst alles op je 'bakkie' laden om het vijf minuten na thuiskomst weer te lossen. De kunst is, voor alles meteen een plek te hebben zodat je er niet constant over struikelt.

It's quite a job, first having to heave everything into your 'bin' only to unload it again just five minutes after arriving back home. The trick is to have suitable storage places prepared beforehand, so that you don't have to keep tripping over piles of wood.







De losse planken hoeven alleen ontdaan te worden van spijkers. Maar de 'pallets' of 'borden' moeten eerst uit elkaar en dan van spijkers ontdaan.

From loose boards, you only have to remove the nails. But the 'pallets' have to be wrenched apart first, and then the nails removed.





De latjes gaan naar hun eigen plekkie, onder de notenboom; het 'resthout' gaat de kruiwagen in om tot aanmaakhout verzaagd te worden.

The slats go to their own spot under the nut tree; the bits and pieces go into the
wheelbarrow, to be sawed into kindling wood.









De goede, bruikbare planken gaan in de opslag om later verwerkt te worden tot een tafel, bank, krukje, nestkast of andere 'leuke dingen voor de mensch'.
Helaas zitten er dit keer geen mooie dikke planken tussen, voor een grote tafel of deur bijvoorbeeld. Het lijkt erop dat ze in de exporterende landen ook beter nadenken voordat ze een krat maken.
Goed voor het milieu, goed voor het exporterende land, jammer voor mij.

The good, usable boards go into storage for later; they're destined for tables, benches, stools, nesting boxes or other
such 'nice things for the people'.

There are no nice thick boards in this load though more's the pity - boards suitable for a big table or a door, for example. Apparently the exporting countries are thinking more carefully these days before constructing a crate.







Terwijl wij hiermee bezig waren stopte er een auto (ons 'handeltje' stond vandaag niet buiten), de bestuurder stapte uit en zei: "U verkoopt toch noten?"
Hij kocht drie netjes vol met noten; dat is nou leuk of niet soms?

While we were busy unloading the wood a car stopped (our 'wares' weren't set outside today), the driver got out and asked:
"You sell nuts, don't you?"
He bought three nets of nuts; that's nice isn't it?

5 opmerkingen:

  1. Dat is zeker leuk, dat van die noten.
    Krijg je dat afvalhout? Dat is dan ook leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het hout krijg ik, maar niet voor niets zoals je ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zwaar werk, maar ik zou ervoor tekenen!
    Wat is dat nu voor geinige tekst onder dat afdak, 'de meeste mensen zijn eerlijk'?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Rijd jij met die hele handel ook nog het pad naar je huis af of koppel je de aanhanger los ?

    thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Jolie.
    Die tekst maakte ik toen er de eerste keer handel van mijn kar verdween zonder dat er geld in de brievenbus zat.Maar die tekst rook mij teveel naar de bijbel.......ik maakte er: 'Doe normaal en betaal'van. Dat staat nu op m'n kar. Maar, 'De meeste mensen zijn eerlijk' vond ik te mooi om weg te gooien!
    @ Thea.
    Van jullie noot begrijp ik niets. Het hout los ik waar de aanhanger nu staat.

    BeantwoordenVerwijderen