Pagina's

30 november, 2009

A .O.W.






Morgen is het 1 december en zou Marion 65 jaar geworden zijn, aan stoppen met werken zou ze zeker niet gedacht hebben. Deze kraag van papier maché kocht het het Centraal Museum Utrecht aan en toonde het in vele publicaties. Het is een beetje een 'uitstapje' in Marion's werk, ik denk dan ook niet dat velen het kennen.
De kraag sluit aan bij de jas die ze een jaar eerder maakte, een jas met een goudkleurige voering en 'behangen' met deels beschilderde veren. Ook dit werk hebben maar weinigen gezien, het is na haar overlijden geschonken aan het Kostuummuseum in Den Haag (was onderdeel van het Haags Gemeente Museum) omdat het niet paste in de collectie sieraden die het SM's aankocht.

Jammer dat musea in vakjes denken en goed dat mensen als Marion daar nooit mee bezig zijn of waren maar doen en maken wat ze niet laten kunnen.



© René van Haeften, Den Bosch.

2 opmerkingen:

  1. Ik daarentegen ben met 63 jaar dankbaar uit het arbeidsproces gestapt (ik noem het voor de grap 'met de V.U.T.', alleen zonder beloning, helaas).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die jas doet me opeens denken aan een soortgelijke jas die ik ooit in de jaren zestig maakte, van doek volgeplakt met stukjes lamsvacht. Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen