Pagina's

03 november, 2009

METABO VLAKSCHUURMACHINE



Het werken met hardhout betekent voorboren en schroeven, anders splijt het. Meestal schroef ik aan de onderzijde van het blad latten, maar de geringe dikte van deze planken laat dat niet toe, dus schroef ik door de planken in staande liggers. De verzonken schroeven heb ik afgedekt met een druppel rode epoxyhars. Vanmorgen was ik druk doende die rode bultjes vlak te schuren totdat de METABO vlakschuurmachine het met een luide PENG begaf! Er zat geen beweging meer in.
Nou ben ik niet iemand die zo'n kapot apparaat meteen in de container gooit, omdat ik graag wil weten waarom hij ermee opgehouden is. Na enig gedemonteer was de oorzaak snel duidelijk: het lager was een puinhoop. In dit type lager zit een soort tussenring die de kogeltjes op de juiste afstand houdt, van die ring zijn slechts tot bolletjes gedraaide restanten te zien. Als een lager het op deze manier begeeft is er meestal meer kapot, ook het 'contra gewicht' heeft duidelijk een opdonder gehad. Voor een zeven jaar oude machine niet de moeite waard een poging tot reparatie te doen.





2 opmerkingen:

  1. ... die heeft z'n tijd gehad, tijd voor een excenter schuurmasjien, da's pas fijn schuren, koop dan gelijk een scherp verzinkboortje, die rafeltjes vind ik nou niks voor jou...zo zonde voor die netjes afgetekende gaatjes...!... maar wel nog steeds jaloers op jou knutsel-werkplaats-schuur...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Arjen...ik wil weer terug naar een bandschuurmachine, die is voor mijn werk veel effectiever en sneller. En wat dat verzinken betreft heb je gelijk, alleen met dit hout slijt alles snel.

    BeantwoordenVerwijderen