Pagina's

27 november, 2009

P U R P E R H A R T
KINDERSTOELTJE






Op 22 oktober liet ik een filmpje zien waarop ik bezig was met het draaien van rondhout uit Purperhart. Ik had daar toen nog geen bestemming voor. Veel van dat prachtige hout had ik niet dus moest het iets kleins worden. Het is overigens 'resthout' met spijkergaten van balken onder pallets dat ik als 'kachelhout' bij de hardhouthandel in ons dorp haal. Het ziet er grijs en ruw uit, maar als je de zaag er in zet merk je dat het iets bijzonders is. Naarmate het meer aan het licht wordt blootgesteld wordt de kleur intenser.




Ik besloot er een kinderstoeltje van te maken met beperkte afmetingen en iets beter in elkaar gezet dan mijn 'tuinmeubeltjes'. De cylindrische vorm wilde ik zichtbaar behouden, maar hoe los je dat constructief op? Het is van oudsher gebruikelijk bij tafels en stoelen met gedraaide poten een deel van het oorspronkelijke vierkante hout te laten staan en constructief te gebruiken, vlak op vlak. Maar ik had geen vierkant dus vlak stuk meer en moest rond aan vlak monteren. Als je rond dan in een hoek opsluit valt er wat te maskeren, dat heb ik dus gedaan! Deze keer ben ik niet gaan schroeven, maar boren en verlijmen met duvels van 6 m/m.




Deze proefopstelling ziet er netjes uit, de plankjes van de zitting liggen er nog los op. Maar als je gaten gaat boren, er een paar druppels lijm in laat zakken en de duvels er in slaat heb je kasten vol lijmklemmen nodig om de boel op z'n plaats te houden, ergo te voorkomen dat de lijm er aan alle kanten uitdruipt! Leuk vak, meubeltjes maken, maar ik moet nog veel leren. Het stoeltje is nu klaar en in de olie gezet, wij vinden het er prachtig uitzien. Om een idee van de maat te geven: de korte voorpootjes zijn 20 cm lang.

Wat mag zoiets kosten en hoe raak je het kwijt?
Suggesties zijn welkom.

4 opmerkingen:

  1. ... ondanks het in de olie zetten zal de kleur van paars naar bruin gaan denk ik ...?...purperhart kost 3000 euri de kuub zie ik bij de arnhemse fijnhouthandel dus reken maar uit ... m.b.t. het druipen, gebruik je deuvels met groef of zelfgemaakte zonder ... hier in Akkrum zijn 4 "leef-woon-stijl-shops-winkels" die dit soort meubeltjes graag verkopen tegen behoorlijke prijzen dus gemaakt van gratis hout 100% winst ... stuur maar deze kant op [-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is het mooi !!
    Het is dat de kleinkinderen niet klein meer zijn, anders was de bestemming geregeld.
    En de prijs ?? Als je werkelijk al je uren zou rekenen en dan tegen een normaal tarief,..... reken zelf maar !
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Arjen...dat naar bruin verkleuren staat ook op de site van de AF, maar ik heb hier al meer dan twaalf jaar een stuk plint liggen dat gelakt is, niet verkleurd! En wat de duvels betreft: ik koop gegroefde aan de meter en maak ze op maat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je moet het niet te gemakkelijk verkopen hoor BP... Nahja, dat zal iedereen wel tegen je zeggen :-)

    Mij viel het laatst op dat Nijhof dezelfde (tot aan de houten verpakking identiek) kerstengeltjes verkocht als Action. Alleen bij Nijhof waren ze een keer of 4 duurder. En dan moet je bedenken dat jij géén ikea-stoeltjes (of action-engeltjes) maakt, maar een uniek handgemaakt hoogwaardig product. Dus, wat denk je van ikea x 8?

    BeantwoordenVerwijderen