Pagina's

22 november, 2009

H I E L M E R K





Bij het werken in de tuin ben ik al menig pijpenkopje tegengekomen, maar meestal zijn die behoorlijk beschadigd en hebben zeker geen groot stuk steel zoals deze. Ik trapte er bijna op. Hij lag tussen allerlei schelpen op een strandje langs de Waal tegenover Gorinchem. Op dat stukje strand vinden we vaak potscherven en andere leuke dingen, maar dit is het eerste pijpenkopje! Er moeten al veel mensen bijna bovenop gestaan hebben want het is een geliefd wandelgebied.
Als ik op de gegevens van deze site af ga, zal het een pijpje uit de 17e eeuw zijn, maar preciezer kan ik niet zijn omdat ik het hielmerk nergens tegenkom!
Leuk trouwens om een beetje op die bodemvondsten pagina's rond te dwalen, ooit geweten dat de 'kop' van een pijp 'ketel' genoemd wordt of van een hielmerk gehoord?
Als er iemand is die dit merk kent, hoor ik dat graag.

3 opmerkingen:

  1. Vorige week heb ik tijdens mijn tuinwerkzaamheden ook weer een pijpenkopje opgespit, helaas nogal beschadigd maar wel met zijn merkje intact. Heb je dat ook al kunnen identificeren? Ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ...ook in mijn tuintje, die merendeels uit puin bestaat, vind ik tussen de potscherven en schapenbotten ook veel pijpe(n)kopjes, soms met een stukje steel maar niet zo gaaf als jouw exemplaar...wel zit er een hakje/hieltje op maar heb er nog geen gevonden met een merkteken, de modellen die ik vind zijn ook veel slanker, de kop is soms mooi versiert...sommige zijn duidelijk "fabrieks produkten", anderen met de hand gemaakt...dat dan weer wel...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Arjen...er moeten miljarden van die pijpjes gemaakt zijn. Van hele simpele tot ingenieus versierde 'bekers'. En elke periode, streek maar ook pijpenmaker had z'n eigen model en gelukkig vaak ook een hielmerk waardoor ze goed te dateren zijn. Er is behoorlijk wat informatie op het net te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen