Pagina's

04 februari, 2009

NOG MEER VERBAZING



Deze foto laat het begin van de opbouw zien met de houten mal die later in staal is uitgesneden.

Begin jaren negentig ging ik sculpturen maken die als tafel gebruikt konden worden in plaats van sculpturen in de vorm van een tafel maar die niet als zodanig gebruikt konden worden. Het was een vraag van vrienden die mij daartoe bracht en niet de trend van dat moment. Mijn allereerste schetsontwerp, dat ik maakte voor een park in Slotermeer, liet al een tafel zien waar wat mee aan de hand was. De tafel als basisvorm zou je de rode draad door mijn werk kunnen noemen. "Gebroken Vis' en "Vis op tafel" zijn daar latere voorbeelden van.


Gebroken vis 1989


Vis op tafel 1989



Deze 'salontafel' (ik noem hem zo omdat het jonge stel dat het tafeltje kocht die term bezigde) zal ik rond 1990 gemaakt hebben. Het was een eigenwijs ding, gemaakt van meerdere soorten hout en staal en onorthodox 'afgewerkt' met vele lagen bladgoud, lak en glitter. Het stalen deel is door een leerling van de bedrijfsschool van de toen nog Verolme werf in Heusden met een snijbrander uitgesneden. Ik heb het later passend gemaakt en 'gezwart'.
Eigenlijk behoort deze tafel ook tot het groepje werken die ik noemde onder het kopje 'de omkeer filosofie': het tafelblad is immers niet volledig bruikbaar. Het is een bruikbare sculptuur. De vertande houten ceintuur houdt de onderdelen visueel bijeen; constructief was hij niet nodig.
Ik denk dat ik dit tafeltje bij Verzameld Werk in Gent heb laten zien, maar zeker ben ik daar niet van. In ieder geval verkocht ik het vanuit het atelier aan zeer enthousiaste mensen en dat is altijd het leukste.


foto's Rene van Haeften

3 opmerkingen:

  1. we hebben samen genoten. J: "hij is zo spiritueel".
    ik.: "die kunstenaar/knutselaar (=jouw eigen woorden)kán wel wat".
    Is er nooit een galerie geweest die wat in je zag ? JOf was je te moeilijk in een hokje te vatten ?
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat je de meest mooie, eigenzinnige, wel of niet bruikbare 'tafels' maakt was mij uiteraard bekend, maar deze wonderlijke schepsels in je oeuvre zijn nieuw voor mij. Vooral de Gebroken Vis vind ik typisch 'berend peter', in z'n eenvoud zeer geslaagd.
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die is leuk! Die anderen zijn zoals mama ook zegt wel typisch Berend en ook hier herken ik wel jouw hand is, maar ik vind het wel een bijzonder stuk! Mooi met die boom. Althans, dat zie ik erin. (Zie je dat ik bomen kan waarderen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen