Pagina's

16 februari, 2009

No.4711




Bij het zien van 4711 ruik ik mijn oma, zij had altijd - en waarschijnlijk alleen maar - een flesje Kölnisch Wasser in huis om zich te verfrissen. Bij het doorzoeken van mijn schatkist kwam ik een medaille tegen met daarop 4711 en OLYMPIA 1936 BERLIN. Ik dacht in eerste instantie aan een te winnen medaille en een vroege vorm van sponsoring. Maar het blijkt een herinneringsmedaille te zijn, uitgebracht door de fabrikant van dat reukflesje. Als kind zie je dat groot uitgevoerde No.4711 en misschien nog de tekst Kölnisch Wasser staan, maar dat de fabriek in de Glockengasse staat ontgaat je ten ene male. Op de medaille staat het duidelijk onder de klok met No.4711en Köln, Glockengasse. Ik heb nooit geweten dat 4711 een huisnummer was. Hier is een leuk stukje geschiedenis te lezen over het van oorsprong Italiaans luchtje. Ik ben het verzilverde stukje ijzer op twee veilingsites tegengekomen, met nogal uiteenlopende prijzen. Ik denk dat ik op Marktplaats eens ga kijken of er belangstelling voor is.








Een flesje zoals mijn oma het had, of was het toch een ovale?





><

1 opmerking:

  1. Ergens ver weggedoken staat bij ons ook nog zo'n ronde fles met een beetje inhoud. Ik ben even gaan ruiken en de geur riep bij mij ook herinneringen op uit het verleden toen ik als kind nog naar de kerk ging. Wanneer een dame (een oudere) haar tasje opende verspreidde de geur zich rondom je.
    Het ruikt overigens helemaal niet vervelend.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen