Pagina's

12 februari, 2009

LACHEN met KARIN BRUERS

Ik ben niet zo'n lachebek, maar soms ontspannen m'n spieren en ontglipt mij een uitbundige lach; mijn omgeving veert dan op. Toch lach ik vaker dan menigeen denkt, maar zichtbaar is dat meestal niet. Van cabaret moet je houden, om cabaret mag je lachen, moet je lachen soms. De grote drie van vroeger brachten het publiek vaak alleen met doordenkertjes en woordspelingen aan het lachen. Het probleem met hedendaags cabaret is volgens mijn bescheiden mening dat het bijna niet zonder platvloerse grappen blijkt te kunnen, wil je als 'artist' volle zalen trekken. Een aantal van die lolbroeken met hun pik op de tong wil ik dan beslist ook nooit live meemaken. Maar ook die 'typetjesfabriek' uit Utrecht kan mij niet bekoren. Maanden terug las L. een lovende recensie over een Tilburgse cabaretère Karin Bruers met de voorstelling 'Bruers for President' en bestelde kaarten als verjaardagsuitje voor zichzelf. Wij hadden nog nooit van haar gehoord, laat staan haar gezien. Dinsdagavond was het zover, we moesten ervoor naar schouwburg De Nieuwe Doelen in Gorinchen; ook daar waren wij nog nooit geweest.
Nou ben ik iemand die graag kijkt naar het publiek in de zaal en die meent daar dan de kwaliteit van de voorstelling aan af te kunnen meten. Maar de voorstelling was zeker niet teleurstellend, hij zat goed in elkaar en de wisselwerking met het publiek was niet gespeeld maar echt. Geen losse flodders maar een forse rode draad die de voorstelling tot één geheel maakte. Zo nu en dan een seksueel getinte uitglijer als glijmiddel om de lach erin te houden, maar niet banaal of grof. Ik begrijp nu waarom alle voorstellingen in Brabant uitverkocht waren.
Ik heb gelachen, niet echt tot tranen toe, maar toch. Zeker een vrouw om te onthouden en te gaan zien!



.

1 opmerking:

  1. Wat leuk zeg! ik had nog nooit van haar gehoord, moet ik toegeven (ik blader de krant te snel door, zeker de 'uitgaans-pagina' ;-}) Een leuke tip!

    BeantwoordenVerwijderen