Pagina's

17 februari, 2009

B O E K B R A M E L F F E R S




Ronddolend over het net kwam ik een leuke verrassing tegen. Een beschrijving van een boek, door iemand op een rommelmarkt gekocht. Een boek dat aan een oom van mij toebehoord heeft. Hieronder een citaat uit de beschrijving die te vinden is op CADOC.NL

De tweede reden om het boek te houden was omdat je kon zien dat iemand het boek heeft gekoesterd. Het staat vol met aantekeningen, in potlood, heeft vele bijgevoegde originele foto’s van praktijkvoorbeelden en heeft van vrijwel iedere boomsoort die in het boek is genoemd, een blad op de corresponderende bladzijden in het boek gevoegd. Het ex-libris van de vorige eigenaar, Bram Elffers, laat ook zien dat het van een liefhebber is geweest. Het ex-libris toont een spittende man in een tuin/landschap. Bram Elffers wordt als ontwerper genoemd van plankaarten voor autowegen in Papier en Landschap.Archivering tuin- en landschapsarchitectuur in Nederland (2002).

Bram was, zoals hij zelf wel eens zei, een bomengek. Als kleine jongen begonnen op een kwekerij in Aerdenhout, opgeklommen tot de man die bepaalde welke bomen waar langs onze Rijkswegen moesten komen. Hij verzamelde ook houtmonsters, waar hij dan verlekkerd aan kon ruiken en die hij over zijn broek wreef om de mooie glans te laten zien.



Ook ik heb een bomenboekje met het ex-libris, zonder aantekeningen maar met een los foto'tje en een artikel uit de Volkskrant van 30/09/1989. Het is een Zwitsers boek uit 1947 met de titel "Holzfehler" en gaat over vergroeiingen en misvormingen door ziektes en andere oorzaken bij bomen. De losse omslag van het boek heeft hij in het boek geplakt, de achterflap achterin. Ik denk dat ik het een paar jaar voor zijn dood kreeg omdat ik hem enthousiast enkele vergroeiingen in onze tuin liet zien. Hij vond daar niets aan.



Het ex-libris zal gemaakt zijn door zijn broer Jan Elffers.

Bram mei 2004

2 opmerkingen:

  1. Hallo Berend,

    wat een leuke vondst! Ik denk dat vader dit boekje heeft gebruikt voor zijn opleiding aan de Hout Academie in Arnhem. Voor die opleiding gebruikte hij ook de verzameling plankjes om houtsoorten te herkennen. Hij moest zowel de inheemse als de botanische naam (Linaeus) kennen en vertelde van alles over varianten en geschiktheid of niet voor bepaalde grondsoorten en landschappen. Voor ons kinderen waren die plankjes speelgoed.
    Na zijn dood kreeg ik de stempel van zijn ex-libris en nog een stapel afdrukken. Ik denk dat hij die samen met oom Chris drukte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai! die Berendpeter,
    Geining hoor inderdaad zoals bram al aangaf heb ik leren figuurzagen op die verzameling, vooral het blokje letter-hout maakte grote indruk op me. En wat leuk dat die persoon die het boek gevonden had zo precies vader beschreef! er moeten er toch tientallen van zijn als de ex-libris overal ingepakt is... leren behangen met die ex-l.

    Hopelijk gaat alles goed met jullie! waneer zien we jullie in de UK?
    Harstikke groeten, niels

    BeantwoordenVerwijderen