Pagina's

13 oktober, 2008

M A S J I E N





De lunch bij Chez Patricia et Mano was heerlijk, redelijk in prijs, maar duurde twee uur. Welke plaats het was weten we niet meer, wel dat er opvallend weinig toeristen waren, op het terras was het Frans wat de klok slag. De meneer die uit de auto met het Italiaanse kenteken stapte was volgens mij ook een Fransman en kwam zeker uit de buurt. Wat je niet ziet op de foto was dat het terras direct grensde aan een voormalig dorpsplein met boules-banen en nu verworden was tot parkeerplaats met uitzondering van de marktdagen. Het plein stond vol en voor onze toch wat langere dan normale combinatie was er geen goede plaats. We vonden die wel naast het plein.

Ik ben net als zo veel andere jongetjes gek op machientjes, sterker nog ik kan er met vertedering naar kijken, zoals een opa naar z'n kleinkind. Soms maak ik een machientje zelf omdat ik het niet kan kopen. Zo maakte ik niet lang geleden een 'hazelnotenkraakmachine', helaas voldeed die niet an mijn verwachtingen omdat ik vergeten was dat hazelnoten zeer divers van maat zijn. De éne plette ik en de ander glipte er zonder gekraakt te zijn doorheen. De 'gazentrommel', aangedreven door een klein electra motortje werkte wel. Ik maakte hem om het maanzaad uit de papverbollen te halen. Ik heb hem ook weer gesloopt omdat ik mij geen raad wist met het maanzaad!

Voor de tuin heb ik veel machines, te veel eigenlijk maar wel makkelijk op de oude dag! Wat ik niet heb, maar ook niet nodig heb, is de machine die bij een zaak in tuinbenodigheden, naast het terras waar wij zaten stond: een machine met rupsbandaandrijving! Ik denk dat het een 'kooimaaimachine' is maar weet dat niet zeker. Hij intrigeerde mij ten zeerste, temeer omdat je zo'n aandrijving eigenlijk alleen maar in het groot toegepast ziet, op enorme grondverzetmachines. Ik heb gezocht op de site van Pubert maar dit ding niet gevonden, als iemand weet wat het is, hoor ik het graag.



....




2 opmerkingen:

  1. dat maschientje ziet er uit als een grasmaaiertje voor hellingen of zo, er zijn vele maschientjes op rupsbandjes, zelfs hele kleine om bommen te ruimen en zo maar ook voor de tuin, zie http://www.merlobenelux.com/products/NL/Cingo.pdf

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Werkelijk een pracht site voor mensen die van dat soort 'speeltjes' houden zoals ik! Krijg zin om voor m'n 'oude dag' als m'n benen mij in de steek laten een 2e handsje aan te schaffen en er een troon op te monteren met afzetblad voor een glas bier en snoeischaar om mijn dagelijkse inspectierondes op het landgoed voort te kunnen zetten.

    BeantwoordenVerwijderen