Pagina's

23 oktober, 2008


Gefeliciteerd met uw Aspergersyndroom
(Titel van een artikel in de NRC)




Ik heb moeite met sociale contacten en vind het lastig om over koetjes en kalfjes te praten of liever gezegd ik kan het niet. Ik kan maar één opdracht tegelijk aan en ben vaak veel te precies wat mij heel wat extra werk kost. Mijn vader was leraar wis-en natuurkunde en had een meer dan normale belangstelling voor de natuurwetenschappelijke sector en ik had beter 'iets' met techniek kunnen doen dan mij te storten in de kunst. Maar dat dan tussen haakjes en achteraf gezien. Ik was ook zeer in mij zelf gekeerd en stond nauwelijks open voor anderen. Ik kan ook slecht omgaan met veranderingen.

Volgens een prachtig artikel van Julie Wevers in de NRC van afgelopen weekeinde (18 okt. 2008) zou ik wel eens een Autist kunnen zijn, het zou heel wat problemen met mijn medemens, die ik met hen heb of zij met mij hebben, kunnen verklaren.
In veel van wat daar besproken wordt herken ik mij. Wat ik mis is, omdat ik denk dat het er bij hoort, 'het moeilijk doen als het makkelijk kan geval' , zo'n geval ben ik.
Mijn vader zei ooit tegen mij: 'je weet het best, maar waarom neem je niet de kortste weg?' Dat was in een periode dat hij probeerde mij bepaalde wiskundige, maar ook rekenkundige problemen uit te leggen. Ik zat dan op de leuning van de door hem in de oorlog zelfgemaakte stoel om te trachten de vier die ik voor mijn proefwerk had gekregen omhoog te tillen. Zijn inspanningen kwamen te laat, maar ik ben ze nooit vergeten en heb er dagelijks wat aan.

Dat ik anders (hoezo anders?) ben hoor ik al heel lang van vrienden en familie, ik ben er mij niet altijd van bewust en wil het eigenlijk niet horen omdat ik mijzelf niet 'zo anders' vind en ben er zeker niet blij mee. Ik weet niet of mijn ouders mij 'anders dan anderen' vonden, wat ik wel meen te weten (gehoord van mijn moeder) is dat ene prof. Knappert over mij als baby zei: " die wordt nog wel eens professor", maar waaraan zij dat aflas is mij onbekend.
Professor ben ik nooit geworden, zelfs geen verstrooide. Hoewel, als ik in Duitsland of Zwitserland les had gegeven had ik die titel wel gekregen!

In de tijd dat ik van mijn vader wijsheden toegeschoven kreeg bestond er voor hem geen Autist en van Aspergersyndroom of Gilles de la Tourette had hij waarschijnlijk nooit gehoord, daar ga ik tenminste van uit. En als dat wel zo mocht zijn, betrok hij dat niet op zijn eigen kinderen.

Ik denk niet dat ik Autistisch ben, want bij 1,16 % van de Nederlandse bevolking komt het voor en waarom zou ik tot die kleine minderheid behoren?
Een aantal kenmerken heb ik zeker.



....


3 opmerkingen:

  1. het stuk in de NRC was voor mij wel verhelderend, al vraag ik me soms wel af "wie heeft er nu niets?"
    th

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het atikel heb ik nog steeds niet (kunnen) lezen, (maar mijn moeder bewaart het vast voor me :-)) In mijn vriendenkring lijkt het wel een soort van voorwaarde ;-) De vriend die al het langste in mijn vriendenkring verblijft, bijna 35 jaar, hoort (erkend) tot die 1,16%, bijvoorbeeld.) Voorwaarde is het niet hoor, -geintje ;-)) - het is gewoon toeval denk ik. OF.. het klopt dat mensen vrienden zoeken die op hun ouders lijken, want ik herken mijn beide ouders in zulke artikelen. En weer terug in de Asperger-vrienden. Bij mijn vader (als kind) leidde het tot m.i. wrede straffen, en dat brengt dan weer schade toe. Sommige kinderen zien dingen 'anders' of 'later' -daar mag best respect voor zijn - overigens zijn 'de Aspergers' die ik ken zeer begaafd. Gevoelige mensen ook. Alleen drukken ze dat anders uit en spreken ze net even anders dan een ander. Wat zou het saai zijn als iedereen even joviaal en "exravert" was als een Mathijs van Nieuwkerk (bleeeehhhh).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijke reactie Jolie! Hoewel hij moeite heeft zich in anderen in te leven, is B.P. ook een zeer gevoelig mens, maar dat moet je bij hem wel kunnen 'lezen'. En over 'begaafd' hoeven we het helemaal niet te hebben...
    L.

    BeantwoordenVerwijderen