Pagina's

24 oktober, 2008

DE MOOISTE BOOM OP AARDE





Van deze prachtige boom die we zagen in de Jardin Thuret op Cap d'Antibes nam ik tegen alle verboden in wat zaden mee, maar ik heb ze te goed verstopt ik kan ze niet meer vinden! Ik wist niet dat deze boom door kenners 'de mooiste boom op aarde' genoemd wordt. Ik dacht dat hij met de Acacia te maken had, maar hij blijkt van de familie van de Bignoniaceae / Magnoliophyta te zijn.
Als ik de zaden vind gaan ze nog voor de winter een pot in, in de hoop volgend voorjaar wat zaailingen te hebben.

De Albizia's die ik zaaide en nu manshoog staan, hebben ook dat geverderde blad maar een totaal andere bloem. Ik hoop dat beiden de Hollandse winter aan kunnen.


2 opmerkingen:

  1. Ja, het 'mimosifoilia' geeft inderdaad aan dat de bladeren lijken op die van de mimosa, een verwante van de acacia.
    In de tuin van ons huis in Parnell, (Auckland, Nieuw Zeeland) stond er een metershoge Jacaranda, waar mijn moeder op verknocht was. Helaas na haar dood door de nieuwe eigenaar, een projectontwikkelaar, gekapt om ruimte te maken voor appartementen. Joni Mitchell zingt: "Don't it always seem to go, you don't know what you've got 'til it's gone. They paved paradise, put up a parking lot". In de bloei was deze grote boom oogverblindend mooi, met een geweldige massa lilablauwe bloemen.
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja, indrukwekkend om zulke bloemen in een boom te zien; wij zagen ze een paar weken geleden in V.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen