Pagina's

01 mei, 2008

SAGRADA FAMILIA








Vanaf één van de hoogste plekken van Barcelona is de hele stad te overzien. Ik meen dat het het Parc de Montjuic is, waar je met een kabelbaan naar boven kunt.
Vanaf die plaats zag ik voor het eerst de torens van de Sagrada Familia boven alle andere bebouwing uitsteken. Ik kende het bouwwerk tot dan alleen van plaatjes. Het was een imposant gezicht.
Later op de dag zijn we er omheen gelopen, de stap naar binnen hebben we aan busladingen andere toeristen overgelaten. Het viel ons eigenlijk tegen, de kerk is dusdanig 'ingebouwd' dat je nergens behoorlijk afstand kan nemen om eens goed naar het totaal te kijken. De overmatige detaillering die vaak op grote hoogte zit en zeer verschillend van karakter is lijkt dat gemis goed te moeten maken.
Voor mij is deze kerk net als alle andere katholieke Godshuizen een rijk versierde bijoudoos waar ik niets te zoeken heb, maar nu nog interessant omdat het een bouwplaats is met alle hijskranen en rommel die daar bijhoren.

(In 1972 ben ik met een groepje bouwkunde studenten naar het in aanbouw zijnde Olympiastadion in München gereden om de spraakmakende constructie van het dak te bekijken. Met alle hulpmiddelen en bouwvakkers eromheen was het fantastisch om te zien; toen het klaar was zag het zwaar en lomp uit. De beloofde transparantie was ver te zoeken.)

Gaudi heeft mooiere zaken nagelaten, de meer simpele woonblokken zijn daar een voorbeeld van. Ik las ergens dat de torens oorspronkelijk drie keer zo hoog waren getekend als dat ze nu zijn geworden. Dat zou de waanzin ten top geweest zijn en bovendien buiten alle proporties.
Aan het begin van de vorige eeuw gingen er in links-intellectuele kringen stemmen op om 'dat bombastische gebouw' te slopen. Het is gelukkig niet gebeurd, maar ik kan mij wel voorstellen dat sommigen er zo over dachten.

Als het stadsbestuur de bestaande plannen voor de ondertunneling van de fundamenten van de Sagrada Familia t.b.v. de hogesnelheidslijn niet wijzigt, is de kans niet ondenkbeeldig dat de kerk het niet overleeft en instort. Maar als het gebouw alleen maar 'a la Pisa' een beetje scheef zakt, heeft het bestuur er een inkomstenbron bij.

Volgens de bouwers kunnen de kranen in 2025 weg en is de Sagrada klaar, 100 jaar na de dood van Gaudi. Statistisch gezien moet ik dat nog mee kunnen maken, maar ik denk niet dat ik ga kijken.


+


3 opmerkingen:

  1. prachtig he die sagrada ben er drie keer achter elkaar naar boven gelopen om fotos te maken van degene die geen zin meer hadden om weer naar boven te gaan over de smale trappetjes en ladders

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, het is schitterend, zo'n wonder ook dat er na al die jaren nog aan +- hetzelfde plan, hetzelfde ontwerp gewerkt wordt. Je foto's zien er alweer heel anders uit dan het gebouw er 15 jaar geleden uitzag, toen ik in barcelona was. Ik hoop dat die ondertunnelingsplannen goed uitpakken..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herinner me van mijn bezoek in 1969 een krankzinnig, half-af gebouw met een zee van ruimte er omheen. Zo was de S.F. geweldig indrukwekkend, een onvergetelijke, bizarre verschijning. Maar dit was een heel andere belevenis. De eens zo imposante kathedraal is nu zo belachelijk ingesnoerd dat de vorm en maat alleen vanuit de verre verte goed te zien zijn. De hele uitstraling is weg, het gebouw gedegradeerd tot een soort volkskermis. Tragisch.
    L.

    BeantwoordenVerwijderen