Pagina's

12 mei, 2008

MERCADO CENTRAL VALENCIA





Eén van de hoogtepunten (maar bijna ook een dieptepunt) van Valencia was voor ons de Mercado Central. Ik ben van het type: 'kijke, kijke nie kope', maar mijn ega doet beide. Bovendien heeft ze ooit Spaans gestudeerd en houdt ze van contact maken. Een markt is dan een prima jachtterrein. Ik loop mij te verwonderen terwijl zij de ene na de andere aankoop doet.
Het eerste stalletje waar ze haar slag sloeg verkocht groente en fruit, bij het afrekenen legde ze haar camera tussen de handel en liep verder. Een tig-tal kramen verder ontdekte ze het gemis en sloeg de schrik ons om het hart. Je denkt meteen aan snelle handjes en probeert de route te reconstrueren. Met kloppend hart liepen we terug tot aan de groentestal en ja hoor, daar stond de verkoopster met de camera in de ene hand en haar telefoontje in de andere. Ze belde, zo bleek later, de bewaking om uit te zien naar een roodharige vrouw die haar camera bij haar had laten liggen. Wat een geluk dat we zelf op zoek waren gegaan, L. is zo grijs als wat!




De vis- en vleesstalletjes waren een lust voor het oog, daar kan de Cuyp nog wat van leren. Waar kom je in Nederland nog varkenskoppen tegen? Zelfs poten zijn soms slechts met moeite te bemachtigen, laat staan de ingewanden.
Bij een visstand lagen ook schelpdieren incluis 'scheermessen', ik meen dat ik ze ooit in Frankrijk eens gegeten heb in een visrestaurant, best lekker. Maar goed dat ik ze niet van te voren zag zoals ze er op deze kraam bijlagen, die snottebellen.





^


4 opmerkingen:

  1. ...treffende foto's weer, mooi "werk"...!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het compliment, de meeste foto's maakte L.
    Ik wacht met smart op de dag dat jij een blog begint, je moet genoeg te melden hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In Hotel New York hebben we destijds ook scheermessen gegeten, weet je nog? Ze waren best lekker. Uit Spanje nam ik ze in blik mee, die moeten we nog van de zomer oppeuzelen. Ook de calamares 'en su tinta', trouwens.
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geluk! Opvallend dat ze mama herinnerde als roodharige vrouw, alsof ze nog kon zien dat ze dat vroeger was...

    Mooie beelden in ieder geval, zo zie je nog eens werkelijk wat je eigenlijk eet. Een herbivoor word ik er niet van.

    BeantwoordenVerwijderen