Pagina's

09 mei, 2008

D E T A I L S




De Grieken zijn er ooit aan begonnen, de Romeinen hebben het later overgenomen. Nu is het eens deels opgegraven en gerestaureerde ruïne aan de Costa Brava. Een bijzondere toeristische attractie die ook in het voorseizoen al bussen vol vakantiegangers trekt.
Ik heb het over Empuries, bij het schilderachtige dorp
Sant Marti D'Empuries, even ten noord-oosten van Girona.
Ik ben reiziger van A naar B en zie ontzettend veel onderweg, maar ik ben een slechte toerist. Ik bereid mij nooit voor en mis daardoor vele bezienswaardigheden. Echt rouwig kan ik daarover niet zijn want er blijft genoeg over. Als ik dan eens op tijd op de rem trap om een bezienswaardigheid te 'nemen' is dat een hele overwinning. Achteraf ben ik meestal blij het gedaan te hebben (er toe overgehaald te zijn).
Bij deze Romeins, Griekse ruïne waar je werkelijk uren zou kunnen doorbrengen, heb ik zes foto's gemaakt. Eén van keramische pijpen in een cirkel, de restanten van wat eens een waterfilter was. Een prachtig detail afwijkend van vorm tussen al die rechte muurtjes. De tweede foto die ik laat zien is helemaal niet spectaculair maar wel representatief voor de rust die het park en de ruïnes uitstralen. twee Agaves met oude bloemstengel in de schaduw van een naaldboom.






In Sant Carles de Rapita, waar wij twee nachten stonden hebben we de fietsen gebruikt om van de camping naar het stadje en een natuurreservaat te gaan. Het werkelijke reservaat (waar niet veel te zien was) hebben wij pas later per auto doorkruist omdat het met de fiets voor ons veel te ver was.
Maar bij de vissershaven zag ik deze keramische 'potten' die mij deden denken aan het waterfilter in de ruïne. Zo'n vondst maakt mijn dag weer goed. Ik denk dat ze gebruikt worden bij de kreeftenvangst, maar zeker ben ik daar niet van.




@
L



4 opmerkingen:

  1. ... zo zie je maar, het leven is te mooi om overal aan voorbij te gaan, wees blij dat anderen je overhalen om er bij stil te staan...het verbreed(t?) de horizon en verruimd de geest...

    ...zo maakten wij vroeger kralen, een papiertje oprollen totdat je een kokertje krijgt...Asterix en Obelix hadden dat al veel eerder in de gaten...

    ...doe mij ook maar wat van die toverdrank...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, Plezier met Papier. Maar de link ontgaat mij, leg eens uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een filtersysteem! Wat waren die Romeinen toch goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ...de keramische pijpen op de foto zijn zo te zien van een opgerolde dunnne plak klei gemaakt, net zoals papieren kralen...of zie ik dat verkeerd? A&O hebben er geen fluit mee te maken, toverdrank al helemaal niet maar het vult zo lekker...;-)

    BeantwoordenVerwijderen