Pagina's

21 mei, 2008

Een boek




Ik heb een boek gekocht,
geen literair meesterwerk maar een goed geschreven stuk vaderlandse geschiedenis. Ik vond het in de NRC in de rubriek 'Het onbesproken boek.' Het verhaal trok mij meteen. Ik zou het nooit gekocht hebben als ik er voor naar de boekhandel zou moeten gaan, maar internet maakt bestellen makkelijk.
De titel is: Bestemming New York. Het gaat over de Zaandam, een koopvaardijschip met passagiersaccomodatie dat in 1939 ingezet werd op de Holland Amerika Lijn en in 1942 voor de Braziliaansekust getorpedeerd werd en zonk. 134 opvarenden komen om, 59 anderen weten in een lekke reddingsboot in acht dagen de kust te bereiken. Drie anderen worden na 83 dagen op zee gered.
Een verhaal uit velen, maar zelden opgetekend.


1 opmerking:

  1. Dat klinkt als een heel leuke rubriek, en een interessant boek....!

    ik heb een beetje een "bloggers-deformatie" gekregen geloof ik, bij zo'n artikel vraag ik me nu angstvallig af of de Firma Cozzmoss accoord is met je foto van het artikel... ;-/ Wel dapper dat je ondaks alle heisa op bepaalde sites plaatst waarover jij je enthousiasme wilt delen! (En.. het is maar een scan/foto, geen txt, geen zoekmachine zal het doorploegen.)

    BeantwoordenVerwijderen