Pagina's

11 mei, 2008


CHAMPAGNE






Ik drink graag een koel glas bier, volle rode wijn en in mindere mate een verfrissende witte. Champagne drink ik bij gelegenheid uit beleefdheid. Er zijn maar weinig dagen dat ik géén alcohol tot mij neem, maar daarin sta ik niet alleen. Zelfs Nederland is een wijnland aan het worden.
Ik maak zelfs eigen wijnen zoals u uit dit blog kunt opmaken, wijn van allerlei fruit maar ook van de druiven van de enige wijnstok die ik heb.
Bepaalde streken in Spanje en Frankrijk waar wij doorheen reden staan vol met miljoenen wijnstokken, prachtige oude, korte stokken met een enkele groene uitloper. Opvallend in Spanje, maar ook in de Champagne waren de nieuw ontgonnen hellingen met kilometers aan jonge aanplant. Opvallend want Europa kent een 'wijnplas', er is een groot overschot aan wijn. Toch mag de Champagnestreek groeien. (Meer wijnboeren mogen hun product Champagne noemen en hun areaal vergroten.)



Wat ik nooit eerder gezien had, waren de kacheltjes tussen de wijnstokken. Waarschijnlijk worden die na de laatste nachtvorst weggehaald. De mooiste die we zagen was het kruiwagen model gemaakt van oude olievaten en een onderstel, gestookt met hout. De schoorsteentjes werden gevoed met petroleum, dat was te zien en te ruiken aan de slangen die van de een naar de ander liepen. Ik vroeg mij af hoe die ontstoken zouden worden. Er stonden er honderden.



Waar de laatste opstelling voor diende was ons niet duidelijk. Het is een windmolen en een superkachel, geplaatst midden tussen de stokken. Misschien heeft het met het ontsteken te maken, wie het weet mag het zeggen. Het is in ieder geval een mooi plaatje.






14%



3 opmerkingen:

  1. Dat kruiwagen-model kacheltje, prachtig! ik zou ook níet weten waarvoor ze dienen.. zou het wel genoeg zijn om nachtvorst mee te bestrijden..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerste en laatste foto: schitterend. Ik snap die uitbreiding ondanks wijnplas ook niet. Hier worden er veel hellingen beplant om te kunnen uitbreiden maar de erosie is hevig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De champagne met kerst kan ik dus thuislaten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen