Pagina's

06 mei, 2008

G I R O N A






Volgens kenners is Girona bijna 'net zo'n leuke stad' als Barcelona. Wij vonden zeker de oude stad zeer de moeite waard. Vooral de Joodse buurt, met zijn smalle steile straatjes tussen de Kathedraal en oude wal ingeperst maakte grote indruk op ons. Bij een volgend bezoek zullen we het 'Arabic' badhuis overslaan maar zeker een bezoek brengen aan het Joods museum.
Er blijken ook veel kunstenaars en studenten te wonen en te werken in dat oude deel, net als elders in de wereld het geval is. Ik weet niet of die groep mensen ooit geprotesteerd heeft tegen de aanleg van 'het monster van Girona' (dit is mijn betiteling), zoals de 'Nieuwmarkt' deed tegen de aanleg van de Amsterdamse metro.
Van de metro zelf zie je in Amsterdam niet veel, des te meer is de spoorlijn in Girona zichtbaar als een betonnen sabel die de buurt deelt. Het enige positieve wat mij betreft is de koelte die de schaduw van het monster geeft. Een fraaie oplossing is het zeker niet.






+




1 opmerking:

  1. ben daar geweest, helaas niet om echt om me heen te kijken maar wat me tijdens de taxiritten vanuit barcelona opviel was de grote bouwprojecten die allemaal volgens mij al jaren in uitvoering waren en niet opschoten en wat ook voor mij opviel was dat het allemaal heel heel aardige lachende en betrokken mensen zijn, moest ik ff kwijt

    BeantwoordenVerwijderen