Pagina's

13 mei, 2008

Anfang und Ende




Onze reis begon in Brussel, Jubelpark 10. We moesten wel want de tentoonstelling die we wilden zien liep tot 20 april en op die datum hoopten wij nog in Spanje te zitten. Het ging om 'Onder dak in China', oude architectuurmodellen uit het Henan Museum in Zhengzhou, China. Eén van die modellen heb ik gebruikt als inspiratiebron voor mijn China Towers. Het was een fantastische tentoonstelling (mijn reis was al goed) als die ooit naar Nederland komt moet u gaan kijken. Fotograferen was uit den boze en ook niet nodig, de bijna 300 pagina's dikke catalogus is een weldaad voor het oog en een rijk bezit.
Bij het na de overdadige lunch verlaten van het museum bleek het te miezeren. Voor ons uit liep deze man, net als wij zonder regenjas of paraplu. Hij was wat te zwaar en zijn blazer iets te krap, zijn loop was schommelend waarbij zijn bovenbenen schuurden. Een rijke bos haar had hij niet, waarom dan die krant? Waar was hij bang voor?
Als brildrager weet ik dat regen op het glas de blik vertroebelt, maar deze man droeg geen bril, slechts ijdelheid?

De laatste camping waar wij stonden was heel groot en mooi, maar ook dusdanig strategisch gelegen dat wij ter plekke besloten er vaker gebruik van te maken en niet in de laatste plaatst vanwege het werkelijk zeer goede sanitair. Voor het eerst in bijna een maand tijd douches met echt heet water en een behoorlijke druk. Bij de 'heren' hing een automaat met condooms, dat hebben we nergens anders gezien.
Ikzelf heb die rubberen monsters niet veel gebruikt maar dacht te weten na tien jaar wonen op de 'Wallen' en de Sextant met de paplepel ingegoten gekregen te hebben wat er zoal te koop is. Aardbeiensmaak en stimulerende 'frutsels' zijn mij bekend, maar met titels als 'Hot Toys', Mix, X-tra en Special ben ik niet familiair. Ik had ze eigenlijk uit de automaat moeten bevrijden om te weten te komen wat die titels voorstellen.
Het kopen van voorbehoedsmiddelen is mij nooit gladjes verlopen, de allereerste poging vond plaats bij een drogist in de Rozemarijnsteeg, 'die verkocht ze'! Ik ging met drop de deur uit. Op bezoek in Oost Berlin rukte ik ooit een pakje uit de muur, de in grijze stofjas gehulde toiletmevrouw keek zo streng dat ik het pakje meteen bij buitenkomen in een prullenbak deponeerde. Ik kocht ze slechts uit nieuwsgierigheid, om de kwaliteit te controleren zullen we maar zeggen maar dorst ze simpelweg niet op zak te houden.De geheime dienst zag alles.
De laatste keer dat ik ze kocht pakte ik het meteen goed aan,ik kocht een grootverpakking bij het Kruidvat, met rode wangen rekende ik af. Een kassakoopje. Ik was net weer alleen en had mij voorgenomen 'het er van te nemen'. Dat is niet gebeurd ik heb er slechts één gebruikt. De rest heb ik weggeven aan iemand waarvan ik dacht dat zij er meer plezier aan zou hebben. Overigens waren 'kapotjes' vlak na de oorlog een rijk bezit, ze werden 'hergebruikt', getuige het verslag van een familielid die die vreemde dingen aan de waslijn zag hangen. Dat was overigens wel in de wat minder bekende Amsterdamse hoerenbuurt rond de Spuistraat waar hij een atelier had.



&


1 opmerking:

  1. Volgens mij bedekken mensen hun hoofd niet om hun haar te beschermen; ik in ieder geval niet. Het natte gevoel is voor hem - misschien nog wel meer - wellicht onaangenaam. Had ik vroeger ook, tegenwoordig denk ik: ach, ik smelt toch niet.

    Ja, op 15-jarige leeftijd gebruikte ik nog geen kapotjes, ik was een heel braaf meisje, haha. M'n vrienden heb ik er echter wel erg gelukkig mee gemaakt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen