Pagina's

05 januari, 2009

M U I Z E N


Op ons erf staan niet alleen walnotenbomen maar ook een aantal hazelaars, de noten heb ik in het begin wel verzameld, maar ben daarmee gestopt omdat het een heidens karwij is ze te kraken en te pellen. Bovendien zijn ze aan de kleine kant. Voor de veldmuisjes zijn ze een welkome aanvulling op het winterse maal. In de meest vreemde holtes kom ik aangevreten noten tegen. Soms moet ik zo'n holte voortijdig blootleggen, bijvoorbeeld als het door de muisjes gevonden is in een citrusfruit kratje dat door mij gevuld is met hout om de haard aan te maken. Dan komt er een moment dat ik het kratje erboven optil en de 'lunchroom' bloot leg. De muisjes zijn dan allang verkast, maar de restanten van hun maal zijn overduidelijk aanwezig, daar kan zelfs een slechtziende niet omheen. Muizen zijn niet anders dan mensen, ze zijn slecht in opruimen! Het lijkt een ingebakken patroon: laat zien waar je geweest bent, laat voelen dat je er was en verdwijn met stille trom. 'Onze' muizen zullen niet van honger omkomen want niet alleen de noten, maar ook zaden in allerlei vorm komen we tegen op 'geheime' plekjes, soms zelfs materiaal waarvan wij denken "Hoe kan dat nou voedzaam zijn"? In geval van nood eten ook wij mensen dingen waar we in het gewone, doorvoede dagelijkse leven niet bij stil staan, tot onze eigen uitwerpselen aan toe.


**


2 opmerkingen:

  1. Van je broer las ik dat muizen zelfs in een piano kruipen om daar de viltjes op te eten. Ik kan me niet voorstellen wat daar nou lekker aan is, zelfs voor een muis niet, maar als de nood hoog zit...?
    Vanmorgen las ik in de krant over iemand uit (in?), ik meen De Gouden Kooi die zijn eigen kots opat, maar eigen uitwerpselen, zelfs uit wanhoop? Weet je of die jongen uit 'Into the Wild' dat ook deed? Dat was in ieder geval beter dan giftige bessen!
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Honden en konijnen doen het en jonge pissebedden schijnen er ook niet vies van te zijn, dus waarom wij niet? Zoveel hoger op het trapje staan wij ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen