Pagina's

27 januari, 2009


D O R S T I G





Al een paar jaar overwinteren hele kolonies Lieveheersbeestjes in ons huis, ze zitten op een kluitje in hoeken tussen balk en plafond in de slaapkamer (koel) en struinen rond in de keuken (warm). Soms zuigen we ze op, zeker als ze geen teken van leven meer geven. De echte 'overlevers' gaan op zoek naar voedsel en drinken. De suikerpot op tafel is een geliefd klimobject en met één korreltje kan het beestje uren bezig zijn. Het viel ons de laatste tijd op dat een gemorst druppeltje water, bier, wijn of anderszins een enorme aantrekkingskracht op de lieveheersbeestjes uitoefende, zodra er een druppel op tafel lag kwam er wel ééntje drinken! Vandaag was er eentje zo brutaal tegen mijn glas met karnemelk op te klimmen en zich te laven aan deze zure melk, waarop mijn ega besloot het stippeltje zijn eigen waterplas te geven en verdomd hij ging zitten en begon te drinken! Later legde zij er nog een paar flintertjes lofgroen bij (hij moet immers ook eten) maar die liggen er geloof ik nog.



3 opmerkingen:

  1. Geweldig! Er is denk ik maar weinig dat mijn dametjes een groter plezier zou doen dan dit, een Lieveheersbeestjeskolonie (enkeling zou al prima zijn) die hier een wintertoevlucht zou zoeken. Maarja, ze denken er ook veel te makkelijk over: alsof het cavia's of muizen zouden zijn. Ik denk dat het hier (weer) wachten wordt, tot we de eerste lieveheersbeestjes weer in de rozen 'achter" kunnen zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De hele dag gister zaten er twee Lieveheersbeestjes op een dun schijfje komkommer, zich kennelijk aan het vocht te laven. Nu dat ik die site bekeken heb, denk ik dat ik vandaag een beetje honingwater zal proberen.
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt dus een nieuw huisdier gevonden... Pas maar op, straks kunnen jullie niet meer met het huuske weg omdat de lieveheersbeestjes door iemand verzorgd moeten worden, hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen