Pagina's

25 januari, 2009

DIERBARE VORMEN



In 1996 maakte ik dit ontwerp in gips van wat één van mijn beste beelden had moeten worden. De V van Victorie, omgevallen op een sokkel zonder hart. Een ode aan Zadkine zonder het te beseffen. De maat was dusdanig gekozen dat een volwassene net niet rechtop door de doorgang kon lopen, maar moest buigen voor de V van vrede. Het beeld is er nooit gekomen, de vrede ook niet. 'Dwazen denken te beschermen' is vaker van toepassing dan ons lief is.
Ja ik ben een moralist, maar ook een pacifist en een pessimist en ondanks dat ook nog gelukkig.

Het kwetsbare gipsen model staat in ons huis op een plek waar het al drie keer 'omgestoten' is en even zo vaak weer gerestaureerd. Ik heb er even oven gedacht het in brons te laten gieten, maar de patin die het gips en het grafiet laten zien gaat in brons volledig teniet.




Het 'poortje' of de 'sokkel', met de lintzaag uit blokken 'haardhout' gezaagd, heb ik meerdere keren gemaakt en gebruikt omdat de vorm mij bijzonder beviel en nog steeds bevalt. De V van victorie heb ik nieuw gemaakt en van bladgoud voorzien. Het heeft niet de 'huid' van gips, maar een eigen warme uitstraling. Een beeldje waar ik L. gelukkig mee heb gemaakt.








V

3 opmerkingen:

  1. De "V' voor vrede, natuurlijk!
    Dit schatje was een geweldige verrassing voor de kerst. Ik voel me zeer bevoorrecht, zoiets speciaals uit jouw handen te mogen krijgen. (Het gipsen beeldje blijft staan, hoor, want daar ben ik ook aan gehecht.)
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als L. hier niet gelukkig mee zou zijn !!!
    Zo mooi en dan ook nog die symboliek.
    (het gipsen beeld zeker niet in brons gieten).
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En wanneer ik het ooit erf, wordt het de V van Vellah ;)
    Maar voorlopig ben ik erg gelukkig met mijn roze stekeltje!

    BeantwoordenVerwijderen