Pagina's

14 januari, 2009

F R U I T S C H A A L


© foto Robert P. Sledziewski


Zo'n twintig jaar geleden bedacht ik deze fruitschaal. De houten kegel die ik gebruikte als vorm voor de poten, had ik ergens anders voor gedraaid. Het was een mooie strakke vorm en ik besloot er een gipsen mal van te maken waarin ik was kon gieten. De maat van de kegels was dusdanig dat ik meende ze als poten van een schaal te kunnen gebruiken. De scherpe punten vroegen om een tegenvorm die ik vond in de wattigheid van een wolk. Ik goot een niet te dikke plaat was en sneed daar een vorm uit, waarin ik gaatjes ponste. De plaat liet ik een beetje doorzakken om een 'holling' te krijgen. Van die was-wolk heb ik weer een gipsen mal gemaakt en daarin meerdere 'wolken' gegoten. Uiteindelijk heb ik één of twee complete schalen in brons laten gieten. In ieder geval is dit er één van en die staat op een schitterende plek bij mensen die er iedere dag van kunnen genieten. Ik heb ook nog een poging gedaan de schaal in steengoed uit te voeren, de kegels gingen goed en die heb ik nog, maar de blauwe wolk klapte in de oven bij een bevriende keramiste uit elkaar! De vriendschap klapte ook dus staakte ik mijn pogingen.




O

5 opmerkingen:

  1. Ja, iedere dag staat hij op een plek in ons huis, gewoon mooi te zijn. Zullen we nog een aantal blog's met mooie BP-ontwerpen vullen ?
    th. (en j)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat kunnen we best doen, maar dan zou het misschien leuk zijn om ook van jullie kant een beetje 'verhaal' toe te voegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb wel iets opgeroepen ! Ben niet goed in verhaaltjes maken, maar iets kleins kan misschien wel. Bepaal jij maar waar we mee gaan starten.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die fruitschaal heb ik altijd al een schitterend ontwerp gevonden. Gelukkig zijn er een paar mensen in dit land die jouw oorspronkelijkheid weten te waarderen.
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, dat is degene waarop ik inderdaad nog stinkend jaloers ben...
    Toen ik die bij Th+J zag staan, riep ik meteen: wat mooi! Niet wetende dat het van jou was (al had ik dat gezien het ontwerp wel kunnen raden). Zonde, zonde dat je daar niet nog een exemplaar van hebt staan. Ik zie groen en geel. :)

    BeantwoordenVerwijderen