Pagina's

17 augustus, 2006

Paddestoelen

De hele zomer door hebben er wel ergens in de tuin paddestoelen gestaan, maar niet op mijn baal ge-ente stro! Ik denk dat ik die wel kan vergeten. Het grootste mirakel vond plaatst ergens begin juli. Ik werd zeer vroeg wakker door een hels kabaal in het kippenhok en liep in korte broek zonder bril op naar buiten en zag een grasveld vol paddestoelen, bij de kippen was niets vreemds te bespeuren. Toen ik een paar uur later met bril op weer in de tuin kwam was er geen paddestoel te zien, zelfs geen restanten! Wij begrepen er niets van en ik dacht al spoken gezien te hebben. De volgende morgen echter was ik weer vroeg, met bril op in de tuin en zag inderdaad weer grote groepen heel iele grijze paddestoeltjes staan, ik was dus toch niet gek. Het volgende gebeurde: zodra de zon de paddestoeltjes bescheen smolten ze weg! Na een kwartier is er niets meer van te zien! Nog steeds staan er elke morgen groepen van de zelfde paddestoeltjes in/op het zelfde grasveldje, nergens anders.
De paddestoelen op de foto staan in de buurt van de baal stro, ze lijken zelfs op de paddo's die ik dacht te krijgen, maar zijn het niet. Deze staan op een hoop wilgenhout haksel die sinds de winter onaangeroerd op de zelfde plaats staat. Elke dag komen er nieuwe bij en verkwijlen de oude exemplaren. Het wachten is nu op de echte inktzwammen om er heerlijke soep van te maken.

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk zeg, zouden zo, uit zo'n snel verschijnende en verdwijnende paddestoel, de kabouters als mythische wezens ontstaan zijn? Nu begrijp ik ook hoe het kan dat ik in het park af en toe al een paddestoel zag, zo buiten het seizoen. Ook achtergelaten wilgenhaksel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen stiekeme psychedelische tripjes, he?! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen