Pagina's

27 augustus, 2006

NAAKT-BLOEIENDE JASMIJN.

Een weekje geleden kreeg ik een paar boeken waaronder twee dikke pillen van rond de 500 pagina's. De dikste telt er 575 en heeft als titel 1000 Nudes A History of Erotic Photography from 1839-1939. Ik kreeg 1 foto extra vanwege mijn 61e, maar die bewaar ik voor mijzelf. Het is een prachtig plaatjes boek waarvan de eerste editie snel was uitverkocht.



The human figure, unmasked

This book offers a cross-section of the history of nude photography, ranging from the earliest nude daguerrotypes and ethnographic nude photographs to experimental nude photography. All the pictures shown are taken from the late Uwe Scheid’s collection, which was one of the world’s largest and most important collections of erotic photography.

The collector:
Uwe Scheid (1944–2000) collected artistic and erotic photographs of nudes, dating mainly from photography’s early days and from the 1920s and ‘30s. Scheid was a member of the German Photographic Society, the European Society for the History of Photography, the Club Daguerre, and the Daguerreian Society.

The author:
Hans-Michael Koetzle is a Munich-based freelance author and journalist, focusing mainly on history and the aesthetics of photography. He has published numerous books on photography and has been editor-inchief of the magazine Leica World since 1996.




De tweede pil bevat een jaar rond gedichten, Zonder verbeelding geen tuin, samengesteld door Paul Geerts. Op 20 augustus publiceerde ik het gedicht van die dag. Hoewel op de Back cover staat dat de poëzie wellicht gelijk met de tuin is ontstaan zou ik de titel toch graag om willen draaien: Zonder tuin geen verbeelding. In ieder geval geen poëzie over tuinen.



12 februari

ANONIEM

NAAKT-BLOEIENDE JASMIJN

Naakt-bloeiende jasmijn, ge biedt
voor Maarte-zon warm openschiet
Ons geele bloemkes, als de brom,
Gereesemd alle takjes om!

Het vastenavondzotje lonkt
Naar hooge-staande zus, die pronkt
Op ranke tak en wijd-uit blekt,
Daar niet een bladeken haar dekt!

Ik bind ze saam in een bouquet.
De winkende Jasmijn, gezet
Bij sneeuwklok op licht-groene steel,
Wint fijn sieraad bij 't naakte geel!

4 opmerkingen:

  1. Er gaat toch heel vaak veel verbeelding vooraf aan het ontstaan van een tuin.(Denk aan Vita Sackville-West.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat jij niet bedolven wordt onder de spam!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken het werk van Vita niet, kon er niets mee totdat ik haar opzocht en zag in welk gezelschap ze vertoefde. Ik ben slecht in namen en zeker het onthouden daarvan. Als je verbeelding los ziet van poëzie, kan ik je volgen, maar het boek bevat alleen maar poëzie en ik heb nog nooit gehoord van iemand die met een gedicht in de hand een tuin maakte. Wel van dichters die mijmerend in de tuin aan het dichten sloegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "...ik heb nog nooit gehoord van iemand die met een gedicht in de hand een tuin maakte."

    Dat zal ook wel niet, in enge zin, maar mensen als Vita hadden een
    heel duidelijk beeld van wat ze wilden en leefden zich op hun tuin
    helemaal uit, dat bedoelde ik. In hun geval was de verbeelding er
    eerst, en daarna pas de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen