Pagina's

06 maart, 2010




HET WERELDWIJDE WEB





Op 28 januari 2006 ontdekte ik het bloggen, mijn eerste 'post' was een gedichtje van Bordewijk met de titel WERK. Dat was toepasselijk omdat ik mijn blog ook 'Het Werk' had genoemd. Niet vanwege mijn overvloed aan werk, maar omdat ik de jaren daarvoor met M. een maatschap had die wij 'Het Werk' noemden.

Werk

Op zondag werk ik niet, dat spreekt, maar daar heb ik geen voldoening van.

Het wordt pas aardig om te luieren
 als anderen werken.

Dus luier ik ook op werkdagen,
 ja op werkdagen vooral



(Ferdinand Bordewijk 1937).

Sindsdien heb ik meer dan achthonderd maal een ei gelegd, een stukje van mijzelf achtergelaten op het wereldwijde web. Vaak een simpele uitspatting, soms een heel verhaal. Een paar blogs blijken favoriet, waarvan die over PANAMARENKO vooral door Belgen wordt bezocht. Maar ook de blogs over zelf zuurkool maken en de verhaaltjes over het fermenteren, bottelen en etiketteren van mijn wijnen worden regelmatig gelezen. Verder die over het kweken van paddestoelen en natuurlijk het beetje erotiek dat er zo nu en dan insluipt. Het prachtige boek LUST van Peter van Straaten is nu in de ramsj voor nog geen 10 euro, ik denk dat wij het zelf nu ook maar aanschaffen.

Een aantal malen al heb ik op het punt gestaan het bijltje er bij neer te gooien en even vaak ben ik toch weer achter m'n scherm gekropen om een nieuw ei te leggen. Soms hoef ik mijn hersens niet te pijnigen, een gebeurtenis of foto kan aanleiding zijn voor een kort of langer verhaal. Een enkele keer moet ik op zoek, ga ik graven in mijn verleden en kan dan heel persoonlijk worden. Zelf ben ik heel gelukkig met die graafpartijen, ik vind ze zeer waardevol maar merk dat anderen met die openheid niet kunnen dealen, om een nieuw Hollands woord te gebruiken. Ik vind dat jammer, maar het is niet anders. Ik probeer het vuur brandende te houden, maar het kost mij steeds meer moeite.

Zonder brandstof gaat het vuurtje uit.


7 opmerkingen:

  1. Misschien de reden dat ik de grootste fan van je blog ben, is dat ik er zelf voordeel van heb want het levert dagelijks gespreksstof op tussen ons hier in huis.
    Knap dat je nu al vier jaar lang steeds weer iets weet te fabriceren. Het mooiste vind ik dat het blog onvoorspelbaar is en prettig gevariëerd, met een breed scala aan onderwerpen. Je weet heel veel en kunt er boeiend over schrijven, van huis-tuin-en-keuken tot natuur en cultuur, politiek, techniek en erotiek. Persoonlijke ontboezemingen afgewisseld met feitelijke mededelingen of analyses, technische uitleg, historische feiten, mooie beelden, interessante links, in ieder geval 'food for thought.' Soms piepkleine observaties, some provocerend, vaker beschouwend en immer interessant.
    Natuurlijk is er een tijd om te komen en een tijd om te gaan, niets is voor altijd, etc. Dat je ophoudt roep je wel vaker, meestal uit teleurstelling dat er zo weinig weerklank is. Dat is ontegenzeggelijk ontmoedigend, maar intussen ken ik je een beetje en weet ik dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat moet ik nog toevoegen aan de woorden van L ? Ik sta iedere keer steeds verbaasd over de diversiteit van onderwerpen én je wijze van schrijven.
    Misschien iets voor een volgend blog: lange vleugelpennen voor een verre vlucht, korte voor wendbaarheid (zie Naturalis van vandaag). Je weet er vast weer iets van te maken.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ik nooit begrepen heb, is waarom "het" huis in Bentveld T'Lis heette.
    Ondanks dat ik door een "onvervalste" Elffers ben opgevoed heb ik aleen maar last van het omgekeerde, en zou mijn huis T'Lil noemen (T'Lip?) T' leven is Feesten noemen. Begrijp dat er gestreden moést worden, in die tijd meer dan nu, maar om dat nu op je huis te plakken?
    De boodschap is eigenlijk; doe waar je zin in hebt en houdt je leven makkelijk en ongecompliceerd, het verbeterd de kwaliteit van de andere dingen die je (met al die tijd over) beet gaat pakken, en geniét daarvan!
    Plóts een blog? publiceren maar! Ik kan aleen maar zeggen dat ik van de meeste van jouw blogs wel pret heb gehad, Op de LTS leerde ik smeden, brandstof aleen was niet genoeg, je hebt ook zuurstof nodig en dan Hét vonkje!!! Leuk hoe je soms de één en soms de ander bent! (was)
    Trouwens lang niet alle werken van Shakespeare waren even goed!!
    En nu we het tóch over Shakespeare hebben..... (Zie Blog)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'T LIS

    Als kind vond ik het altijd een mooie naam omdat ik het associeerde met prachtige gele Lissen. Pas later hoorde ik waar het voor stond en begreep dat net zo min als jij. Nu denk ik dat het te maken moet hebben met het gereformeerde doemdenken, hoewel ik daar verder nooit iets van gemerkt heb. Misschien zaten onze overgrootouders er achter!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat geinig, die Lissen kan ik me ook herinneren! totdat.....
    Waren die gereformeerd dan? Is dat niet te transformeren? neen, Photoshoppen dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ... nu wil ik het weten ook, waar staat 't Lis dan voor ... ?

    " 't leven is saai - sappelen - surrogaat - ? "

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 't Lis,

    Niels schreef het al min of meer staat voor: 't leven is strijden (of strijd) maar sabbelen is leuker!

    BeantwoordenVerwijderen